Nu varnar Folkhälsomyndigheten för nätfiske. Bedragare mejlar i myndighetens namn och försöker lura mottagare att betala för ett hälsotest.
Nu varnar Folkhälsomyndigheten för nätfiske. Bedragare skickar just nu falska mejl i myndighetens namn för att lura mottagare att betala för ett påhittat hälsotest.
Mejlen uppmanar mottagarna att klicka på en länk för att genomföra ett hälsotest, ”health assessment”, som kostar flera hundra kronor.
Myndigheten polisanmäler
Nu går myndigheten ut och varnar för att mejlen är falska. Det är så kallat nätfiske som inte har något med Folkhälsomyndigheten att göra alls. Mejlen kommer att polisanmälas.
Nätfiske ett växande problem
Det här är ett känt fenomen som kallas nätfiske, eller phising, och är ett växande problem.
Exempelvis handlar det om att försöka lura personer på pengar, få ut känslig information som Bank-id, lösenord eller stjäla någons identitet.
Låtsas vara bank eller myndighet
Bedragarna låtsas ofta vara en myndighet, bank eller ett känt företag för att verka trovärdiga. Exempelvis har Senioren tidigare rapporterat om nätfiske där brottslingarna låtsas komma från Skatteverket och Telia.
Sätten att försöka luras på det här sättet ändras ständigt. Och den här gången utger sig brottslingarna alltså för att vara Folkhälsomyndigheten.
Så skyddar du dig från nätfiske
Nätfiske, phishing, är när bedragare skickar falska mejl eller sms. Syftet är att lura dig på pengar, få dig att lämna ut känsliga uppgifter, som kontonummer eller Bank-id eller stjäla din identitet.
Bedragarna låtsas ofta vara någon du litar på, som en myndighet, bank eller ett välkänt företag. De spelar ofta på oro eller stress för att få dig att agera snabbt och släppa på vaksamheten.
Så här skyddar du dig:
- Klicka aldrig på länkar i mejl eller sms som du inte är helt säker på.
- Lämna aldrig ut kortuppgifter, koder eller personliga uppgifter.
- Inga banker eller myndigheter skickar sådana här mejl. Kontakta dem via deras officiella kontaktvägar om du är det minsta osäker.
- Ha olika och starka lösenord till dina viktigaste tjänster, som e-post och bank.
Om du misstänker att du blivit lurad – att du har betalat, klickat på en misstänkt länk eller lämnat ut uppgifter – byt lösenord, kontakta din bank och gör en polisanmälan.
Källor: Polisen, Myndigheten för samhällsskydd och beredskap