Vården är inte sammanhållen och helhetsansvar saknas. Informationen brister. Närstående får ta stort ansvar. Detta är ett vanligt mönster när patienter över 80 och deras anhöriga klagar på vården, visar en rapport från IVO.
Inspektionen för vård och omsorg, IVO, har analyserat över 4 000 klagomål som kom in under förra året. Klagomålen berör flera delar av vårdprocessen, från medicinska bedömningar och behandlingar till tillsyn och omvårdnad samt vårdplanering. Analysen visar att de äldre patienterna och deras närstående återkommande beskriver att det är svårt att få en sammanhållen och trygg vård när flera vårdgivare är involverade. Ansvaret sprids mellan olika instanser. Ingen tar ett helhetsansvar.
– Närstående får ofta en avgörande roll i att förmedla information och säkerställa att insatser genomförs som planerat, säger Pernilla Pehrson Niia, avdelningschef på Inspektionen för vård och omsorg (IVO).
Information uteblir
De klagomål som sticker ut för äldre, jämfört med övriga åldersgrupper, handlar om komplikationer i samband med vård och behandling, fallskador, otillräcklig omvårdnad, läkemedelskombinationer och doser som inte är anpassade för äldre samt samverkan mellan olika vårdenheter och vårdgivare.
Dessutom brister informationen till patienter och deras anhöriga. I flera fall beskriver anmälare att de inte har fått veta när behandlingen övergår till palliativ vård. Många anmälare beskriver även att patienter har skrivits ut utan att hemtjänst och hemsjukvård har gjort tillräckliga förberedelser. Anmälare skriver också att närstående inte har informerats eller haft möjlighet att ta emot patienterna i hemmet, vilket lett till oro och otrygghet.
Här kan vi klaga
Patienter som upplever brister i vården kan framföra ett klagomål till vårdgivaren och vända sig till sin regions patientnämnd för hjälp och vägledning.
Patienter kan även anmäla ett klagomål till Inspektionen för vård och omsorg, IVO, efter att vårdgivaren fått möjlighet att besvara klagomålet.


