Betala med mobilen
Foto: Colourbox
Ekonomi & Pension | Digital

Betala med mobilen

Har du en smart mobil? Då kan du använda den till mer än att ringa, skicka meddelanden, och surfa på nätet. Du kan till exempel logga in hos myndigheter eller skicka och ta emot betalningar.

Frida Andersson Johansson
Publicerad 2018-10-31

Med mobilt BankID i din smarta telefon eller surfplatta kan du legitimera dig på Internet, till exempel när du ska logga in på banken, hos Pensionsmyndigheten eller Skatteverket. Du kan också signera digitala intyg, kontoöverföringar och liknande. Med mobilt BankID behöver du ingen dosa eller kort för att logga in på internetbanken. Det räcker att du har telefonen med dig.
Har du mobilt BankID i din telefon kan du även använda Swish, en tjänst som gör det möjligt att föra över pengar till andra med hjälp av mobiltelefonen. Som vid en vanlig banköverföring flyttas pengarna från ditt bankkonto till mottagarens bankkonto, men du behöver varken fylla i avier eller logga in på internetbanken, bara göra några knapptryck på telefonen.

Betala dygnet runt

Vad är så bra med det då? Framför allt är Swish ett smidigt alternativ till de allt mer sällsynta kontanterna. Har en vän lagt ut pengar för fika eller går ni ihop och köper en present kan du skicka din del av betalningen direkt, i stället för att behöva vänta tills du kan ta ut pengar eller kommer hem och kan logga in på banken. Och eftersom du betalar via mobilen räcker det att du har mottagarens mobilnummer, det krävs alltså inga kontonummer. Du kan alltid skicka jämna pengar och du kan betala dygnet runt, även på helgerna, medan internetbanken ofta dröjer till nästa vardag innan pengarna förs över. Det enda som krävs är dock att mottagaren också skaffat Swish.
Det går också att skänka pengar till insamlingar med Swish och många caféer, marknadsstånd och liknande tar idag betalt via Swish.

Så skaffar du mobilt BankID

En värdehandling

I regel kan du swisha summor mellan 1 kr och 10 000 kronor (vissa banker 20 000 kronor), men du kan själv sätta en gräns för hur stora betalningar du vill kunna göra. Behöver du någon gång göra en större engångsbetalning går det att sätta en tillfälligt högre gräns, upp till 150 000 per betalning, som bara gäller någon enstaka dag. Kolla med din bank.
Många kan känna sig skeptiska till mobilt BankID och Swish, och det är sunt att vara försiktig. Men det här är lösningar som bankerna gått ihop om och valt att använda, och som de bedömer som säkra. Självklart ska du hantera dem med förnuft.

Skydda dina koder

Ditt mobila BankID är en värdehandling och ska hanteras som en sådan. Skydda dina koder. Tappar du bort mobilen ska du spärra ditt mobila BankID direkt antingen via internetbanken, på bankkontor eller genom att ringa din telefonbank.
Du ska aldrig någonsin logga in på mobilt BankID för att någon ringer och ber dig göra det. Och även om Swish är gratis att använda idag finns det anledning att misstänka att bankerna kommer att börja ta betalt för tjänsten så snart de anser att tillräckligt många använder den.
För både mobilt BankID och Swish krävs dessutom att din smarta mobil eller surfplatta är någorlunda ny.

Text: Frida Andersson Johansson

Kom igång med Swish

Du måste ha tillgång till Internetbank och Mobilt BankID för att kunna använda Swish. Se artikeln intill om hur du skaffar Mobilt BankID.

Kom igång med Swish

1. Logga in på din Internetbank och koppla ett av dina bankkonton till Swish och ditt mobiltelefonnummer. Det ser lite olika ut hos olika banker. Ange samtidigt vilken maxgräns du vill ha för swish-betalningar. Några banker tillåter betalningar upp till 10 000 kronor, andra 20 000 kronor. Men Swish används i första hand för mindre summor och du kan själv sätta en lägre gräns som känns bekväm för dig, till exempel 1000 eller 2000 kronor.
Behöver du hjälp, kontakta din bank.
2. Ladda ner appen Swish betalningar från App Store, Google Play eller Windows Store.
3. Aktivera Swish i mobilen genom att öppna appen och skriva in ditt mobiltelefonnummer.

Så gör du en betalning

Du kan skicka pengar till vem som helst som har anslutit sig till Swish så länge du har mottagarens mobilnummer eller swish-nummer. (Företag har ofta swish-nummer i stället för telefonnummer.)

1. Öppna appen Swish i mobilen och klicka på ”Betala”
2. Skriv in mottagarens mobilnummer eller swish-nummer.
3. Fyll i vilken summa du vill betala och skriv ett kort meddelande om vad betalningen gäller.
4. Godkänn betalningen med appen Mobilt BankID. OBS: Kontrollera att mottagarens namn och beloppet stämmer innan du godkänner betalningen!
5. Klart! Du får en bekräftelse på att din betalning är skickad.

Om det blir fel

Det går inte att ångra en gjord betalning.
Försöker du skicka pengar till ett telefonnummer som inte är anslutet till Swish får du ett felmeddelande. Då dras inga pengar från ditt konto.
Råkar du däremot skicka pengar till fel nummer måste du kontakta mottagaren och be att få pengarna tillbaka. Fungerar inte det, kontakta din bank.

Dölj faktaruta
Frida Andersson Johansson
Publicerad 2018-10-31
senioren-nr-7
Artikeln är hämtad ur Senioren nummer 7 / 2018. Missa inget innehåll - bli medlem i SPF Seniorerna och få Senioren kostnadsfritt eller starta en prenumeration på Senioren.

Kontakta Redaktionen

Tidningen Senioren
Besöksadress: Hantverkargatan 25 B, 6 tr Stockholm
Postadress: Box 22574 104 22 Stockholm

Frågor om webbplatsen: webben@senioren.se

Senioren är

en medlemstidning för SPF Seniorerna.
Chefredaktör och ansvarig utgivare är Kristina Adolfsson.
©2024 Senioren - När insidan räknas