Ekonomi & juridik

Svårare betala räkningarna kontant på banken

Publicerad 2010-10-06

Många äldre personer vill ta ut sin pension och betala sina räkningar på det lokala bankkontoret. Men flera svenska storbanker krymper nu sin kontanthantering och allt pekar på att utvecklingen inte stannar av. Det är risken för rån och höga kostnader som driver på utvecklingen.

Enligt Riksbanken kostar kontanthanteringen 6,5 miljarder kronor per år. I siffran ingår kostnaden för transporter, tryckning av sedlar och konsumenternas kostnader. Men den beräkningen gjordes för åtta år sedan och sedan dess har ingen ny tagits fram.

Bland andra Nordea, SEB och Swedbank försöker minska kontanthanteringen, åtminstone i kassorna och det betyder att kunderna får allt färre kontor att vända sig till. Många äldre väljer dock att betala räkningar via betalgiro och den möjligheten påverkas inte.
  Eva Odefalk, pressansvarig för SEB:s svenska kontorsrörelse, säger att kontanthanteringen i kassorna förvisso har minskat. Men totalt sett har den inte gjort det.
  – Kunderna kan istället använda automater för uttag och insättning på kontoren. Det minskar risken för rån och kunderna har stor förståelse för det, säger hon.
 
Peter Borsos, kommunikationschef för Swedbanks svenska kontorsrörelse, är övertygad om att kontanter får en allt mindre betydelse.
  – Det är en rad orsaker om ligger bakom utvecklingen. En minskad kontanthantering är bra ur miljösynpunkt. Den är även förknippad med höga kostnader både för den enskilde och för samhället vid rån, säger han.

  Peter Borsos pekar på att det finns bra alternativ till kontanter idag och det är svårt att hitta förlorare i den här utvecklingen, men ett kontantfritt samhälle får vi aldrig, tror han.
  Henrik Edström vid Nordeas presstjänst säger att allt färre transaktioner sker med kontanter.
  – Vi erbjuder våra kunder en rad tjänster som kuvertgiro, bankkort, internetbank och vi har terminaler för internetbetalningar på våra kontor.
 
Eva Odefalk, Peter Borsos och Henrik Edström rekommenderar äldre kunder att kontakta sitt kontor för rådgivning och genomgång av de tjänster som bankerna erbjuder.
  Gunnar Degerman, omvärldsanalytiker vid SPFs förbundskansli, säger att det finns äldre personer som blir förvirrade när enskilda bankkontor drar in kontanthanteringen.
  – De är vana vid att ta ut hela pensionen och har aldrig tänkt skaffa sig ett bankkort, säger han.
 
Men problemet är inte allvarligt, tycker han.
  – De personer som vill få ut sin pension har goda möjligheter att få det ändå. På många livsmedelsbutiker och bensinstationer kan man göra både uttag och betala räkningar och i glesbygden kan man göra uttag och betala räkningar via Postens lantbrevbärare.

Text: Peter Söderlund

Kontakta Redaktionen

Tidningen Senioren
Besöksadress: Hantverkargatan 25 B, 6 tr Stockholm
Postadress: Box 22574 104 22 Stockholm

Frågor om webbplatsen: webben@senioren.se

Senioren är

en medlemstidning för SPF Seniorerna.
Chefredaktör och ansvarig utgivare är Kristina Adolfsson.
©2024 Senioren - När insidan räknas