”Han var så trevlig i telefon”
Lämna aldrig ut dina inloggningskoder. (Personen på bilden inte Elisabeth utan en genrebild) iFoto: Colourbox
Ekonomi & Pension | Bedrägeri

”Han var så trevlig i telefon”

De kan ringa och låtsas vara från din bank eller polisen. Men bedragarna hittar också hela tiden nya vägar. Elisabeth blev utsatt för ett investeringsbedrägeri.

Ulrika Palmcrantz
Publicerad 2021-01-01

Det började med att Elisabeth såg ett filmklipp på datorn där en ung man pratade om kryptovaluta i Skavlan. Det hon inte kunde ana då var att det här var ett bluff-inlägg där man använder sig av kända personer och får det att se ut som om de sitter och pratar om investeringar.
– Jag läste lite om bitcoins och kryptovaluta och tänkte att ja, det är ju så dålig ränta på pengarna, så jag kan väl prova, säger Elisabeth.
En annons dök upp på hennes dator, troligen för att hon sökt på artiklar om kryptovaluta. Hon klickade och hamnade på något som hette Olympus Markets, ett slags handelsplattform.
– Man skulle satsa 2 500 kronor i startavgift, och det tyckte väl min man också att jag kunde göra, det var ju inte så mycket pengar.

Han lät mig alltid tänka och sa att han skulle återkomma.

Hon gjorde det och fick ett meddelande om att hon snart skulle bli kontaktad av en ”broker”, en mäklare. Snart ringde också en person därifrån, väldigt trevlig och artig och förklarade för henne hur allt fungerade. Hur hon nu skulle få ett konto hos dem och sedan antingen sköta sina investeringar på egen hand eller, om hon hellre ville, få hjälp av en mäklare hos dem.
– Jag pratade flera gånger med den här mannen, han var alltid lika trevlig och inte direkt påstridig. Han lät mig alltid tänka och sa att han skulle återkomma.
Samtalen skedde på engelska och Elisabeth tror så här i efterhand att hennes lite bristande kunskaper i såväl engelska som datoranvändning kan ha bidragit till att hon inte reagerade i tid. Plus att hon blev sjuk mitt i allt, det gjorde inte heller saken bättre.
– Innan jag betalade in pengar hade de visat mig på skärmen hur det kunde se ut, man fick se sitt konto och diagram med hur pengarna kunde utvecklas. Det var förstås bara bra kurvor, även om de gick upp och ned lite. Man skulle legitimera sig och de ville ha kopia på körkortet.
Så här i efterhand tycker Elisabeth själv att allt låter så dumt, men då var hon invaggad i hur proffsiga och trevliga de lät, och hur de alltid ringde tillbaka när de sa att de skulle göra det.
– De är farliga just för att de är så trevliga, man invaggas i det där pratet och att de känns pålitliga.
Elisabeth betalade in i portioner och till slut hade hon satt in 200 000 på kontot i Olympus Markets. Hon gjorde det med hjälp av den så kallade mäklaren där och loggade själv in med sin dosa på banken här i Sverige när hon förde över pengarna.
– De sa att pengarna skulle vara låsta en månad, om jag ångrade mig sedan skulle jag kunna ta tillbaka dem. Men det var i den här vevan jag blev sjuk och när jag var inne och tittade nästa gång kunde jag inte längre se pengarna.

Så undviker du att bli lurad

  • Ta inte emot erbjudanden om investeringar via telefon.
  • Tänk efter: varför får just jag ett så bra erbjudande?
  • Kontrollera om företaget står med på Finansinspektionens varningslista. Den finns på www.fi.se
  • Tillåt aldrig någon du inte känner att fjärransluta din dator.
  • Använd inte ditt bank-id om du blir uppringd.
  • Logga inte in på din bank på någon annans begäran.
  • Lämna aldrig ut dina inloggningskoder.

 

Dölj faktaruta

 De misstänkte mig för penningtvätt och mina konton spärrades.

Nu började hon förstå att något var galet. Inte nog med att hon inte längre kunde se sina pengar, dessutom började hennes bank här i Sverige undra varför det fördes över stora summor pengar utomlands.
– De misstänkte mig för penningtvätt och mina konton spärrades. De skickade papper om penningtvättlagen till mig, säger Elisabeth.
Den trevliga mannen som hade ringt så många gånger till Elisabeth hörde inte längre av sig. Så småningom ringde istället en kvinna som sa sig ringa från London och kunde hjälpa henne att få tillbaka pengarna hon förlorat.
– Hon sa att hon samarbetade med polisen, och att hon fått i uppdrag att kontakta alla som blivit lurade av Olympus Markets. Hon visste exakt hur mycket jag förlorat och tyckte att det var förfärligt. För att kunna hjälpa mig behövde hon spärra mitt konto i 24 timmar, sedan skulle pengarna komma tillbaka.
Några pengar kom förstås inte, istället förlorade hon ytterligare nästan 100 000 kronor den här gången, som kvinnan kom åt.
– Allt kändes vid det här laget helt fel, jag förstod ju att något var helt galet. Jag skrev ned allt som hänt, bit för bit, och i augusti polisanmälde jag det. Det gick till åklagare men blev nedlagt. Och eftersom jag tryckt på dosan själv är det här inget som någon försäkring täcker.

Om du blivit utsatt

  • Kontakta din bank och försök stoppa betalningen, om du gjort en sådan.
  • Gör en polisanmälan, ring 114 14 eller gå till en polisstation.
  • Berätta vad som hänt, ta kontakt med Finansinspektionen via mejl: finansinspektionen@fi.se eller ring 08-408 980 00.
Dölj faktaruta

Jag vill inte att någon annan ska råka ut för det här.

Elisabeth vågade först knappt berätta om det som hänt för sina barn.
– Min dotter höll på att ramla av stolen, hon kunde inte förstå att just jag inte tagit reda på mer information innan jag gick in i det här. Jag kan inte riktigt själv förklara varför det blev så här.
Hennes man stöttar henne och hon försöker själv tänka positivt och inte låta sig knäckas.
– Pensionen kommer de inte åt, den har jag kvar. Och min hälsa och min familj. Det är fruktansvärt det som hänt och det rullar i mitt huvud hela tiden. Jag vill inte att någon annan ska råka ut för det här. Det är därför jag berättar.

 

 

 

Ulrika Palmcrantz
Publicerad 2021-01-01
senioren-nr-9
Artikeln är hämtad ur Senioren nummer 9 / 2020. Missa inget innehåll - bli medlem i SPF Seniorerna och få Senioren kostnadsfritt eller starta en prenumeration på Senioren.

Kontakta Redaktionen

Tidningen Senioren
Besöksadress: Hantverkargatan 25 B, 6 tr Stockholm
Postadress: Box 22574 104 22 Stockholm

Frågor om webbplatsen: webben@senioren.se

Senioren är

en medlemstidning för SPF Seniorerna.
Chefredaktör och ansvarig utgivare är Kristina Adolfsson.
©2024 Senioren - När insidan räknas