Polisen: ”De är professionella bedragare”
Lotta Mauritzson.
Ekonomi & Pension | Bedrägeri.

Polisen: ”De är professionella bedragare”

Det är viktigt att man vågar berätta om man blir utsatt för bedrägeri. Annars kan de professionella bedragarna fortsätta härja, menar Lotta Mauritzson vid polisens Nationella bedrägericentrum.

Ulrika Palmcrantz
Publicerad 2021-01-01

Från polisens sida kämpar man med att hela tiden nå ut med information om hur viktigt det är att ALDRIG öppna sin bankdosa eller sitt mobila bank-id när någon ber om det via telefon eller mejl. Ändå händer det gång på gång att personer råkar illa ut.
– Men det är inte så konstigt, menar Lotta Mauritzson. Det är ofta stressade situationer, någon ringer och säger att ditt konto håller på att tömmas eller att någon närstående råkat illa ut och du behöver identifiera dig för att de ska kunna ge dig vidare information. I ett sådant läge är det inte så lätt att komma ihåg att man kanske läst något om bedrägerier i ett annat sammanhang.

Det är internationella ligor som sysslar med den här typen av verksamhet.

För bedrägerierna ändrar också karaktär hela tiden. Har ett förfaringssätt blivit för allmänt känt, hittar tjuvarna på ett annat. Det finns två spår bland bedrägerierna: telefonbedrägerier, där man ringer och försöker förmå dig att logga in på banken, och investeringsbedrägerier, där du blir lurad att satsa större summor pengar i något som påstås ska generera vinst.
Den här typen av brottslighet omsätter enorma summor pengar. Bara under september månad i år kom telefonbedragarna över 14 miljoner kronor, och när det gäller investeringsbedrägerierna är summorna än mer hiskeliga – 45 miljoner på en månad, i snitt 350 000 kronor per bedrägeritillfälle.
– Vi får in ungefär 150 anmälningar i månaden om investeringsbedrägerier, och mellan 300 och 700 om telefonbedrägerier, säger Lotta Mauritzson.
Hon blir därför, tyvärr, inte alls förvånad när hon får höra vad Elisabeth råkar ut för. Det är vanlig brottslighet och trots att polisen samarbetar internationellt för att komma åt brottslingarna, hinner fler drabbas under tiden.
– Det är internationella ligor som sysslar med den här typen av verksamhet. Annonserna de använder sig av ser likadana ut i olika länder, fast de byter ut personerna som figurerar mot kändisar i just det landet.

Så undviker du att bli lurad

  • Ta inte emot erbjudanden om investeringar via telefon.
  • Tänk efter: varför får just jag ett så bra erbjudande?
  • Kontrollera om företaget står med på Finansinspektionens varningslista. Den finns på www.fi.se
  • Tillåt aldrig någon du inte känner att fjärransluta din dator.
  • Använd inte ditt bank-id om du blir uppringd.
  • Logga inte in på din bank på någon annans begäran.
  • Lämna aldrig ut dina inloggningskoder.

 

Dölj faktaruta

Ofta sker samtalen på engelska och dessutom kanske all den här nya tekniken känns främmande för många.

Bedragarna jobbar metodiskt och långsiktigt för att kunna upprätta ett förtroende till en början, precis som de gjorde i Elisabeths fall. Man blir till en början erbjuden att investera lite pengar, sedan kommer nya erbjudanden och slutligen, när allt redan är försent, erbjuds hjälp med att rädda situationen.
Allt ger ett sken av att vara seriöst, de påstår sig sitta i fina finanskvarter och på deras webbplatser kan man se länkar till aktörer som Nasdaq, Visa och Mastercard. Ibland kan deras annonser dyka upp i sociala medier, och om någon då av nyfikenhet går in och fyller i sina kontaktuppgifter sprids det vidare till en mängd bedragare.
– Det är mycket som försvårar för individen som blir utsatt för den här typen av brott. Ofta sker samtalen på engelska och dessutom kanske all den här nya tekniken känns främmande för många.
En grundregel tycker Lotta Mauritzson är att aldrig tro på något som låter för bra för att vara sant. För då är det antagligen det.

Om du blivit utsatt

  • Kontakta din bank och försök stoppa betalningen, om du gjort en sådan.
  • Gör en polisanmälan, ring 114 14 eller gå till en polisstation.
  • Berätta vad som hänt, ta kontakt med Finansinspektionen via mejl: finansinspektionen@fi.se eller ring 08-408 980 00.
Dölj faktaruta
Ulrika Palmcrantz
Publicerad 2021-01-01
senioren-nr-9
Artikeln är hämtad ur Senioren nummer 9 / 2020. Missa inget innehåll - bli medlem i SPF Seniorerna och få Senioren kostnadsfritt eller starta en prenumeration på Senioren.

Kontakta Redaktionen

Tidningen Senioren
Besöksadress: Hantverkargatan 25 B, 6 tr Stockholm
Postadress: Box 22574 104 22 Stockholm

Frågor om webbplatsen: webben@senioren.se

Senioren är

en medlemstidning för SPF Seniorerna.
Chefredaktör och ansvarig utgivare är Kristina Adolfsson.
©2024 Senioren - När insidan räknas