Har mina statiner några biverkningar?
Hälsa & medicin

Har mina statiner några biverkningar?

Publicerad 2011-01-28

Fråga: Jag har läst på nätet vad ni skriver om simvastatiner. Jag tar sedan flera år tillbaka Crestor. Den står inte bland era läkemedel. Är inte den också en simvastatin? Jag önskar veta mer om Crestors biverkningar. Förutom Crestor tar jag ett par receptfria tabletter som Magnesium 120 mg, Selen med E-vitamin och B-vitaminkomplex. Är det en bra eller dålig kombination.
LJ från Mölndal

Svar: Crestor tillhör en grupp läkemedel som kallas statiner. Den aktiva substansen är rosuvastatin. Crestor används för att balansera nivåerna av blodfetter, framför allt kolesterol, som finns av två typer – det »onda« kolesterolet (LDL-C) och det »goda« kolesterolet (HDL-C). Crestor anses minska det ”onda” och öka det ”goda”.
Alla läkemedel har biverkningar, men alla som använder läkemedel behöver inte alls få biverkningar. Crestor anses ge milda och vanligen övergående biverkningar, som indelas i Vanliga (till exempel huvudvärk, muskelvärk,förstoppning), Mindre vanliga (till exempel klåda och hudutslag) och Sällsynta (till exempel bukspottsinflammation).
På apoteket kan du låna FASS, om du vill veta mer, eller fråga din läkare vid nästa återbesök eller då du ska kontrollera din kolesterolnivå. Det finns ingen aktuell forskning, som tyder på att de receptfria tabletter som du använder skulle kunna skada dig, då du äter Crestor. Tyvärr finns det heller inga forskningsbevis som kan upplysa oss om det är en bra eller dålig kombination, som du använder. Här går ”tron” före ”vetandet”.
Barbro Beck-Friis

Professor i geriatrik, tidigare överläkare vid Motala lasarett.

Våra experter
Vår panel består av experter på seniorfrågor som seniorhälsa, pensioner & skatter, träning samt sex & relationer.