Lura dig själv till träning
Hälsa & medicin | Må bra
Madelein Månsson: Foto Kristian Pohl

Lura dig själv till träning

Gör vardagen lite mer opraktisk så får du träning på köpet, tipsar Seniorens expert Madelein Månsson.

Madelein Månsson
Publicerad 2020-03-26

Försök att göra din vardag lite mer obekväm. Möblera om i dina köksskåp. Det du använder ofta ställs längst ner eller högst upp. Då blir du tvungen att böja dig ner eller sträcka dig upp och det är en superbra övning för hela din kropp.
Tappa en penna på golvet. Böj ordentligt på benen, gå helst ner till huksittande med rak rygg och plocka upp pennan. Svårt att resa dig upp? Du kan lägga händerna i golvet som stöd, det viktiga är att du försöker och att du blir medveten om hur viktigt det är med rörelser i din vardag.

Glömt något? Toppen. Blir några extra steg.

Handlat tungt i matvaruaffären? Bär hem dina inköp i stället för att dra dem i en vagn. Prova att bära ojämnt. En tung kasse i ena handen och inget i den andra. Rak rygg. Andas lugnt hela tiden. Byt hand efter ett tag. (Obs: Är du över 70 ska du undvika butiker så länge coronautbrottet pågår. Men bära kassar kan man göra även hemma.)
Glömt något? Toppen. Blir några extra steg. Att åldras innebär att vi blir stelare. Helt naturligt. Bindväven som håller ihop musklerna blir stelare.

Att inse hur viktigt det är att vi rör på oss i vår vardag.

Det smartaste vi kan göra för att mjuka upp vår kropp och bli rörligare är att inse hur viktigt det är att vi rör på oss i vår vardag. Reser oss upp en extra gång. Sträcker på armarna ovanför huvudet. Böjer på våra knän så ofta vi kan och minns.
Känns det svårt? Jobbigt? Kanske går det lättare om du inser att välbehaget ofta kommer efteråt. Motion, träning och rörlighet bör bli en rutin så att du inte behöver bestämma dig på nytt varje dag.

STÄRK MAGE, BÅL OCH BEN

Bild 1. Sitt bekvämt på en stol utan att använda ryggstödet.  Rak rygg.  Båda fötterna i golvet. Lägg händerna på låren. Slappna av. Andas in.

Bild 2. Ta tag med händerna runt stolsitsen. Skjut ena foten utmed golvet och lyft därefter det raka benet så högt du orkar. Stanna i högsta läget en kort stund. Koncentrera dig på att hålla överkroppen still och endast röra benen. Sänk därefter långsamt benet, sätt i foten och dra foten tillbaka utmed golvet. Det är magen, bålen och benen som ska tränas. Fem gånger med ena benet, fem med det andra. Är det för lätt kan du ha viktmanschetter. (som jag har på bilden).

Musiktipset

Billie Eilish och låten Bad guy. Spännande ung tjej, 18 år. På Grammygalan 2020 vann hon pris som Årets nya artist, Årets låt, Årets nykomling och Årets album. Allt inspelat i hennes sovrum tillsammans med hennes bror. Jag fastnade direkt då jag hörde låten. Hon har en stark personlighet och klär sig gärna i för stora kläder, då hon inte vill bli bedömd efter sin kropp. Låten har laddats ner många miljarder gånger. Lyssna du också.

Dölj faktaruta
Madelein Månsson
Publicerad 2020-03-26
Våra experter
Vår panel består av experter på seniorfrågor som seniorhälsa, pensioner & skatter, träning samt sex & relationer.

Kontakta Redaktionen

Tidningen Senioren
Besöksadress: Hantverkargatan 25 B, 6 tr Stockholm
Postadress: Box 22574 104 22 Stockholm

Frågor om webbplatsen: webben@senioren.se

Senioren är

en medlemstidning för SPF Seniorerna.
Chefredaktör och ansvarig utgivare är Kristina Adolfsson.
©2015 Senioren - När insidan räknas