Starkare armar!
Hälsa & medicin | Må bra med Madelein

Starkare armar!

Plötsligt märker man att man fått ett så kallat gäddhäng, ett överskottsfett på armens baksida. Kan man träna bort det, undrar många? Svaret är ja. Allt går, med tålamod och vilja.

Madelein Månsson
Publicerad 2018-04-17

Vardagsmotionen är viktig, också för armarna. Det är då vi tränar utan att vi ens märker det. Tänk positivt när du bär hem tunga matvaror som du fördelat jämnt i varje hand, eller när du städar eller skottar snö. Kanske har du lyckan att arbeta i en trädgård? Eller knåda en deg? Använd armarna i din vardag!
Med stigande ålder förlorar huden sin spänst och elasticitet. Det är naturligtvis svårt att påverka, men man kan absolut styrketräna överarmarnas baksida (triceps) för att forma armarna och få fastare muskler.

Ofta är man olika stark i armarna

Styrketräning för överarmens baksida: Vi tränar en arm i taget. Ofta är man olika stark i höger och vänster arm, och om man tränar båda armarna samtidigt kompenserar den starkare armen den svagare.
Som vikt kan du till att börja med använda vad som helst, en vattenflaska, mjölkpaket eller ett tungt föremål. Då du blivit starkare kan det vara en bra idé att köpa hantlar i en sportaffär. Ta en vikt av varje:1 kg, 2 kg och 3 kg.
I dag använder jag alltid 5 eller 6 kg till den här övningen, men då jag började för nio år sedan använde jag bara ett kilo. Mitt råd är att du också börjar med ett kilo och ökar på allteftersom du blir starkare. Gör övningen tio gånger på varje arm.

Bild 1

Sitt bekvämt med rak rygg och båda fötterna i golvet, eller stå upp med mjuka, lätt böjda knän och fötterna höftbrett. Använd magstödet, det vill säga dra in magen. Sträva efter att kroppen är helt stilla i denna övning. Koncentrera dig på övningen och gör den så perfekt du kan.
Håll en vikt i höger hand. Lyft höger arm rakt upp. Böj därefter armen långsamt bakåt och nedåt så att vikten närmar sig ryggen, överarmen är helt stilla. Armbågen pekar rakt fram och är ganska nära huvudet. Långsamt ner, räkna 5-4-3-2-1. Andas in genom näsan.
Vänster arm är avslappnad, sätt handen i midjan eller om du står upp, låt vänster arm hänga utmed kroppens sida.

Bild 2

Lyft/sträck nu snabbt upp höger hand (med vikten) rakt upp tillbaka till startläget. Blås samtidigt ut luften genom munnen.
Kan det bli enklare?
Tio gånger på varje arm. När du har lärt dig att göra övningen perfekt är det dags att våga ta i och belasta kroppen med allt tyngre vikter. Det ska vara så tungt att du nästan inte orkar den tionde gången. Glöm inte magstödet. Gör den här enkla övningen tre gånger i veckan.

Lycka till!

Madelein Månsson
Publicerad 2018-04-17
Våra experter
Vår panel består av experter på seniorfrågor inom medicin, pensioner & skatter, må bra samt sex & relationer.