Stroke –  det går att komma tillbaka
Hälsa | Hälsa
Torvald Engvall har gått systematiskt till- väga med träningen efter sin stroke. Och det har gett resultat.

Stroke – det går att komma tillbaka

Han var en aktiv 71-åring som joggade och styrketränade. Så kom stroken och förändrade allt. Men Torvald Engvall gav sig sjutton på att få tillbaka rörelseförmågan. Idag tränar han varje dag – på ett nytt sätt.

Tidningen Senioren
Publicerad 2021-10-23

Rädd blev han aldrig. Det var mer som ett stilla konstaterande: en stroke. Den vänstra sidan av kroppen ville plötsligt inte lyda. Arm och ben gick inte att kontrollera.
Den här oktoberdagen för nio år sedan hade Torvald Engvall varit i sommarstugan och röjt vindfällor efter ovädret som dragit förbi. Efter flera timmars hårt arbete besökte han en god vän. Nu fick han lägga sig på vännens säng med en kropp som inte kändes som vanligt. Vännen ringde efter ambulans som snabbt var på plats.
Väl på sjukhuset konstaterades en stor hjärnblödning. Vänster ben fungerande inte alls och vänster hand knappt alls. Däremot var talet helt intakt.

Stroke

  • Varje år drabbas 25 000 personer i Sverige. Mer än 80 procent är över 65 år.
  • Stroke är ett samlingsnamn för sjukdomar som orsakas av blodpropp eller blödning i hjärnan. Detta leder till syrebrist i hjärnan, vilket i sin tur gör att rörelseförmågan, synen, talet och känseln påverkas.
  • Om du eller någon i din närhet drabbas är det viktigt att snabbt ringa 112.
  • Riskfaktorer är högt blodtryck, diabetes, höga halter av blodfetter och förmaksflimmer. Att röka och dricka mycket alkohol ökar också risken.
Dölj faktaruta

Så här är min faktiska situation just nu. Vad gör jag åt det?

Torvald var 71 år och hade inte riktigt haft koll på det höga blodtrycket som förmodligen var boven i dramat.
Nu började en lång resa för att återerövra rörelseförmågan. Den resan pågår fortfarande.
– Redan från dag ett konstaterade jag att ”Så här är min faktiska situation just nu. Vad gör jag åt det?” Deppad har jag aldrig varit, säger Torvald och medger att han nog är ganska systematiskt lagd.
Det visade sig att det fanns en hel del att göra för att sakta, sakta börja vägen mot förbättring.
– Man måste ju göra det bästa av situationen. Jag pratade med proffsen, med fysioterapeuten, var väldigt frågvis och hade en ständig dialog med vården. Jag satte hela tiden mål som gick att mäta. Och jag dokumenterade min träning och vilket resultat den gav.
Att anteckna fyllde flera syften för Torvald. Dels kunde han själv se framstegen och dra slutsatser av vilka övningar som fungerade bra, dels blev noteringarna till information för fysioterapeuten.
– Då slapp vi ju börja varje möte med att prata, utan kunde gå direkt på träningen.

Torvalds rehab-råd

  •  Förbättringarna kommer, men de kräver mer tid än du tror.
  •  Professionell personal är ett måste. Ha stora öron och ta till dig av råden.
  •  Träna regelbundet och se till att få kvalitet i det du gör. Gör rätt övningar, på rätt sätt och vid rätt tillfälle. Variera övningarna.
  • Fokusera på att bli bättre på en eller två saker i taget – inte fler.
  • Försök varje dag göra något lite bättre än igår.
  • Dokumentera gärna vad du gjort och vad du kan göra imorgon. Genom att anteckna ser du vad som fungerar bra och vilka framsteg du har gjort. Dokumentationen är också bra att ta med till fysioterapeuten.
  • Ta hjälp av vänner. Humor är viktigt.
  • Lev sunt. Se till att äta nyttigt och sova tillräckligt.
  • Var gärna utomhus en stund varje dag.
  • Glöm inte tacksamheten över de framsteg du gör. Det är viktigt att se förbättringarna som kommer.
Dölj faktaruta

Förbättringarna kommer, men de tar tid – mycket längre än man tror.

Men det fanns också en tredje aspekt med noteringarna: tacksamhet. Att se framstegen på pränt blev peppande. Det funkar ju! Det går framåt!
Ett par månader efter stroken noterade Torvald att ”Min träning med handen har gett resultat och jag klarade att sluta handen och föra den till munnen och näsan”. 44 dygn efter stroken skriver Torvald ”En glädjens dag. Jag kunde gå med rollatorn. Klarade av att gå 35 meter på tre försök”.
– Från dag ett har jag gått systematiskt tillväga med träning och dokumentation. När jag nådde mina mål kände jag tacksamhet. Förbättringarna kommer, men de tar tid – mycket längre än man tror. Och ibland är det två steg fram och ett tillbaka eller ett steg fram och två tillbaka. Det gäller att vara uthållig, då kommer förbättringarna.

Tips till anhörig eller vän

  • Följ gärna med till fysioterapeuten. Då får du en uppfattning om vad som behövs och hur situationen är. Många som har fått stroke får ju problem med talet och kan ha svårt att själva förklara.
  • Var medveten om att rehabilitering är en lång resa.
  • Det finns mycket träning som inte är professionellt handledd. Där kan du hjälpa till, med promenader eller annat.
  • Fortsätt att bry dig om. Livet blir så mycket bättre när andra bryr sig.
Dölj faktaruta

Så här nio år senare tränar Torvald fortfarande varje dag. Redan på morgonkvisten kör han några övningar, kanske stretch, före frukost. Den följs ofta av lite skrivande. Därefter kan träningen bestå av att gå på rampen som numera finns utanför hustrappen hemma i Vikingstad där han bor med sin hustru. Ibland är det träning med hemtjänsten, ibland med fysioterapeuten.
– Och ibland promenerar jag med en kompis. En gång i veckan tränar vi på ett motionsspår. Ett mål jag satte upp var att gå 10 000 steg och slå min tidigare tid på 2 timmar och 39 minuter. I somras gick jag 8 minuter snabbare.
I dag beskriver Torvald sitt mående som ”riktigt bra”: – Jag tar två blodtryckstabletter varje dag, men har inga andra krämpor. Jag går med kryckkäpp inne, men är lite feg ute och vill gärna ha rollatorn då. Jag ser till att komma utomhus en timme varje dag och att ha kontakt med andra människor. Vänner och humor är viktigt och där har jag varit lyckligt lottad.
Under hela resan har det aldrig funnits stunder då tvivlen satt in eller då lusten och orken att träna har sviktat. Siktet är inställt på ständiga förbättringar och att ta sig till målen sakta, men säkert.
– Vad skulle alternativet vara? Man måste ju göra det bästa av situationen. Förbättringarna kommer. Jag gör fortfarande framsteg.

Text: Annika Hällqvist
Foto: Satu Knape

Läs mer!

SPF-medlem Torvald Engvalls skrivande har resulterat i två böcker: Ge aldrig upp – Träning efter stroke och Lilla inspirationsboken. Mer information
finns på www.fontanen.se

Dölj faktaruta
Tidningen Senioren
Publicerad 2021-10-23
senioren-nr-7
Artikeln är hämtad ur Senioren nummer 7 / 2021. Missa inget innehåll - bli medlem i SPF Seniorerna och få Senioren kostnadsfritt eller starta en prenumeration på Senioren.
Våra experter
Vår panel består av experter på seniorfrågor som seniorhälsa, pensioner & skatter, träning samt sex & relationer.
#9
senioren-nr-9
Ur senaste Senioren
  • Porträtt: Kjell Bergqvist står upp för sig själv- och andra
  • Många vägar till nya vänner
  • Kommunen svek -SPF Seniorerna ryckte ut

Kontakta Redaktionen

Tidningen Senioren
Besöksadress: Hantverkargatan 25 B, 6 tr Stockholm
Postadress: Box 22574 104 22 Stockholm

Frågor om webbplatsen: webben@senioren.se

Senioren är

en medlemstidning för SPF Seniorerna.
Chefredaktör och ansvarig utgivare är Kristina Adolfsson.
©2015 Senioren - När insidan räknas