Bränslesnåla vardagsbilar
Peugot 207 SW
Ekonomi & juridik | Hemma

Bränslesnåla vardagsbilar

Visst kan man drömma om en läcker cabriolet. Men för köp väger oftast andra värden högre: utrymmen, komfort och praktisk nytta, ekonomi och driftsäkerhet, körsäkerhet och krocksäkerhet, prestanda samt miljöpåverkan.

Publicerad 2008-10-15

Här ger jag några förslag i olika klasser. Obs! att man måste äga och köra nya bilar länge för att kompensera hög värdeminskning i början. Annars gäller begagnat. Välj också ett märke med bra och prisvärd service i närheten. Och undvik dyrare och stötigare lågprofildäck.


Instrumentbrädan i Peugeot 207

Småbilar
Nya Skoda Fabia med snål 80 hk /195 Nm eller 105 hk/240 Nm turbodiesel. Som miljöbil ger den 10 000 kr i statlig rabatt från baspriset 150 800 kr. Den större är dyrare, 156 200 kr. För 118 600 kr får man en störande klen men ganska snål bensinmotor på beskedliga 70 hk/112 Nm.
Redan som 5-dörrars halvkombi är Fabia imponerande rymlig med plats för fyra och 300-1 163 liters bagagerum, klassens bästa. Som kombi rymmer den 480-1 460 liter bagage och konkurrerar med många mellanklassare.
På papperet drar den mindre motorn 4,6 l/100 km och är stark inom ett smalt register med sportigt eller störande ljud beroende på smak. Den större är starkare och mer diskret men låter även den. Blandad EU-förbrukning 4,9 l/100 km. I daglig körning drar båda 5-6 l/100 km.
Förarplatsen är klar och redig med rätt bra sikt, och inredningen proper och gedigen men knappast munter. Fyra sitter bra på lagom fasta säten, men fjädring och dämpning går åt det hårda hållet med visst vägljud.
Mer komfortabel och fräckare i linjerna är nya Peugeot 207, som dock är dyrare och tar mindre bagage: 270-1195 liter som halvkombi och 337-1258 som SW-kombi. Från 174 900 kr med 110 hk/240 Nm turbodiesel och 5,0 l/100 km officiell förbrukning mot närmare 6 i dagligt bruk.


VW Golf Plus är dyr men rymlig, medan Kias cee’d
SW-kombi går lugnt men aningen hårt

Kompaktbilar
Dyr men rymlig som 5-dörrars halvkombi är högbyggda VW Golf Plus med dragstarka turbodieslar på 105 hk/240 Nm respektive 140 hk/320 Nm. Fyra ryms bra med hygglig plats i mitten bak, och 395-1450 liter bagage kan lastas.
Överskådlig förarmiljö och mer höjd med ljus och luft ökar trivseln och utsikten från fasta men bekväma säten.
Mot 5,4-6,2 l/100 km EU-förbrukning står vardagens 6-7. Den större motorn ger överdådig kraft men är förstås törstigare. Den mindre duger bra men kostar 222 500 kr.
Måttligare prissatt är Kias cee’d SW-kombi för 176 000 kr med imponerande stark och samtidigt snål 115 hk/255 Nm turbodiesel. Med bra plats för fyra och fem om det kniper rymmer dess bagagerum ståtliga 535-1 665 liter och utmanar därmed klassettan Skoda Octavia kombi med 580-1 640 liter.
Officiellt drar dieseln 4,9 l/100 km och kan faktiskt i vardagen köras nedåt 5 utan avkall på rask färd. Den går mjukt men kraftfullt, och bilen går lugnt men aningen hårt.
Systerbilen Hyundai i30 är mer komfortabel men rymmer mindre som kombi: 415-1395 liter.


VW Passat Variant BlueMotion är berömvärt snål.
Nya Audi Avant kombi är stor och bökig att parkera.

Mellanklassare
Senaste modell är ofta bäst. Nya Audi A4 är rymligare, bekvämare och bättre än tidigare utan högre pris – men också större och bökigare att parkera. Med snål men stark 143 hk/320 Nm turbodiesel kostar A4 Avant (kombi) för klassen rimliga 285 900 kr.
Fyra sitter utmärkt och en femte hyggligt, och lastrummet rymmer 490-1 430 liter bagage. Redig förarmiljö och högklassig inredning gör färden trivsam med fast men bekväm fjädring.
I daglig körning gör man av med 6-7 l/100 km även i raskare tempo. Med lätt fot kommer man under 6.
Berömvärt snål är rymliga VW Passat Variant BlueMotion med 105 hk/240 Nm diesel med officiell förbrukning 5,2 och daglig runt 6 l/100 km för 250 000 kronor jämnt. Rymligast är Ford Mondeo kombi från 236 000 kronor med 140 hk/320 Nm diesel. Den drar officiellt 5,9 och i praktiken närmare 7 l/100 km.

Text: Tege Tornvall

Jämn fart drar minst

Långt från alla tycks inse att det är bränsletillförseln man styr med gaspedalen.

Mer gas betyder mer bränsle. För att köra snålt skall man alltså ge så litet gas som möjligt. Snålast går en bil i jämn men måttlig fart. För detta tillämpar man EcoDriving enligt följande:

• Använd bara ettan för att komma igång. Den drar mest. Växla snabbt till tvåan. Accelerera bestämt men inte hårt på växlarna till avsedd fart, men inte på höga varv.

• Hoppa gärna över en växel, till exempel trean eller fyran. Håll sedan avsedd fart med så lätt och jämn gas som möjligt.

• Motorbromsa på växlarna där det går; en modern insprutningsmotor drar inget när man motorbromsar, däremot på tomgång.

• Läs trafiken på långt håll och anpassa körningen i förväg. Fånga om möjligt grönt ljus ”i farten” utan stopp. Start drar mycket.

• Undvik och styr om möjligt undan stopp och trånga situationer. Men bromsa i krisläge först snabbt ned farten och styr sedan undan. Då går förstås säkerhet före miljö!

Genom att systematiskt tillämpa detta minskar man sin förbrukning med 5-10 procent eller mer, kör mjukare och mindre tröttande och sliter bilen mindre. Även med automatlåda kan man motorbromsa.

Text: Tege Tornvall

Kontakta Redaktionen

Tidningen Senioren
Besöksadress: Hantverkargatan 25 B, 6 tr Stockholm
Postadress: Box 22574 104 22 Stockholm

Frågor om webbplatsen: webben@senioren.se

Senioren är

en medlemstidning för SPF Seniorerna.
Chefredaktör och ansvarig utgivare är Kristina Adolfsson.
©2024 Senioren - När insidan räknas