Träna upp minnet!
Leva & uppleva | Hjärngympa
Foto: Tommy Holl

Träna upp minnet!

Går det att träna upp minnet om man är över 85 år? Javisst! Några dagars träning med minnesmästaren Idriz Zogaj visar sig ge resultat.

Tidningen Senioren
Publicerad 2016-10-13

– Det är så roligt! utbrister Solveig Wentzelberg Olsson, 89 år. Jag satte igång direkt och försökte göra som jag lärt mig på träningen. Vi har två vikarier på vår våning och jag har inte kunnat komma ihåg vad de heter tidigare, men idag lyckades jag!

Solveig har tillsammans med Bertil Dahlin, 90, Joseph Watson, 71, och Stina Ödman, 95, som alla bor på äldreboendet Tre Stiftelser i Göteborg, fått testa att träna minnestekniker under tre tillfällen. Instruktören Idriz Zogaj är såväl världsmästare i minne som Svenska Minnesförbundets förbundskapten, och dessutom författare till boken Minnets ABC.

Hjärnan vill ha roligt

Syftet med träningen var att visa att vem som helst, ung som gammal, kan lära sig tekniker och verktyg för att öka förmågan att komma ihåg och därmed underlätta vardagen och förbättra den mentala styrkan.
Idag är det tredje träningstillfället och deltagarna är förväntansfulla och positiva. Det har varit en annorlunda och rolig träning med många lustiga och kreativa övningar och tips.
– Hjärnan gillar att ha roligt, det är det minnesteknikerna bygger på. Och det är ingen skillnad om du är tre eller 93 år, principerna är lika för alla, säger Idriz Zogaj och drar igång dagens träning.

Bilder

Träningen börjar med repetition av hur man kan tänka kring att lära sig siffror. För att komma ihåg siffror är det lättast att associera varje siffra med en bild. Därefter sätts bilderna samman i en kreativ och rolig berättelse, som repeteras direkt. Många som tävlar i minne har över tusen bilder de kan sätta ihop i olika kombinationer för att komma ihåg sifferlängder. För den som vill få lättare att minnas siffror i vardagen kan det räcka med tio.
– Att träna siffror är riktigt bra vardagsmotion för hjärnan, menar Idriz Zogaj.

Ökat självförtroende

Redan vid förra träningstillfället tränade gruppen att minnas ett telefonnummer genom att sätta ihop en berättelse kring siffrorna. Idag repeteras berättelsen. Till en början är det lite trevande, men efter en stund kommer minnet igång och telefonnumret växer fram ur berättelsen. Stämningen blir uppsluppen och självförtroendet växer hos deltagarna.
– Vi skulle vilja lära oss hur man kommer ihåg koder också, säger Bertil Dahlin förväntansfullt.
Koder kan antingen memoreras på samma sätt som ett telefonnummer genom bilder och berättelser, eller så kan man använda den form koden får när den slås. Koden 2690, blir till exempel formen av en bumerang. Diskussioner kring hur olika koder skulle kunna benämnas sätter genast fart.

Jag tänker på ett annat sätt och jag känner skillnad idag jämfört med första gången.

För Idriz Zogaj är minnesträning lika viktigt för hjärnan som konditions- och styrketräning är för kroppen. Han kallar sig själv personlig tränare, hjärn-PT. Han menar att ett träningstillfälle som det idag motsvarar ungefär en längre promenad. Olika tekniker och spel för att träna minnet har han själv utvecklat. Ett av dem är ett memoryspel, som bygger på att man ska para ihop två olika bilder eller minnas flera bilder i en kedja.
– Det är ett jätteroligt spel, som känns väldigt bra för hjärnan. Jag tycker att det ska finnas på alla våra våningsplan så att man kan träna hemma, säger Joseph Watson.

Minnesserier

Idriz Zogaj lägger ut några memorybrickor på bordet.
– Koppla in alla sinnen; hur det ser ut, hur det låter, smakar och känns, säger han.

Tanken är att deltagarna ska memorera brickorna i en speciell ordning och binda ihop dem med en berättelse. Bilderna föreställer en robot, korv och bröd, ett kex, ett troll och ett spöke. Tillsammans skapar deltagarna en rolig berättelse: ”Det är en robot som äter korv och bröd och blir så mätt så att han sätter sig på ett kex, smulorna sprutar upp på trollet som nyser ut ett spöke.” Gruppen repeterar berättelsen direkt och sedan är det dags att minnas på egen hand.
– Vilken memorybricka kom först? frågar Idriz Zogaj.
Någon i gruppen börjar svara lite trevande, men snart rabblas brickorna upp i snabb fart och i rätt ordning.
– Super! Ni är väldigt duktiga, berömmer Idriz Zogaj.

Träningstips

Skapa bilder
De bästa minnesteknikerna bygger enligt experter på att tänka i bilder. Bilderna länkas samman och du skapar berättelser som gör det enkelt för hjärnan att komma ihåg.

Ha roligt!
Hjärnan gillar att ha kul. Ju mer annorlunda och tokiga bilderna och berättelserna är, desto lättare är det att minnas.

Träna
Börja tänka i bilder. Bara genom att fråga dig själv hur du ska komma ihåg, sätter du igång hjärnan.

Kom ihåg siffror
1. Associera siffrorna 0 till 9 med en bild. 0 kan vara en boll eller en ost. 1 kan vara en stång, 2 en svan, 3 en mun, och så vidare.
2. Skapa en berättelse genom att koppla ihop bilderna till de siffror du behöver minnas.
Exempel: Du ska komma ihåg koden 0489. 0 är en ost, 4 är en segelbåt, 8 är en snögubbe och 9 är en ballong med snöre. Hitta på en tokig berättelse: En ost kommer farande i luften och landar i segelbåtens segel, studsar ner i sittbrunnen där det sitter en snögubbe och smälter, det droppar från handen som håller i snöret till ballongen, som lossnar och far iväg upp i himlen.
Nästa gång du ska trycka in din kod spelar du upp berättelsen i ditt huvud.

Få koll på namn
1. Ta dig tid. Om du ska hälsa på flera personer i följd är det bra att vara närvarande. Lyssna och titta noga.
2. Koppla ihop namnet med något, till exempel Marie med mariekex. Du ser en bild av hur personen äter massor med mariekex.
Nästa gång du ser personen visar din hjärna bilden och du minns namnet direkt.

Gör inköpslistan till en mental fusklapp
Här ska du både skapa bilder och ha en färdplan. En färdplan är en resa genom en byggnad eller ett område. I färdplanen finns ett antal hållplatser där du placerar saker.
1. Låt till exempel ditt hem vara basen i din färdplan.
2. Bestäm hållplatserna. Det kan vara på dörren, i hallen, på bordet i köket, i soffan, och så vidare. Börja med tio platser.
3. Placera ut det du ska köpa på hållplatserna.
4. Skapa berättelsen. Så här till exempel: Jag öppnar dörren och mjölk strömmar ut ur huset, jag kliver in i hallen och där står hunden med ett bröd i munnen, jag går in i köket och där rullar äpplen ner från bordet, jag halkar, ramlar och slår huvudet i en jättegurka osv blir berättelsen som en fusklapp i huvudet.

Läs mer!
Minnets ABC av Idriz Zogaj
Vägen till mästarminne av Mattias Ribbing

Dölj faktaruta

Öva ansiktsminne

Så är det dags för mingeltips, tekniker för att lättare komma ihåg ansikten och namn. Antingen kopplas personen ihop med någon man känner, eller så tänker man återigen i bilder. Någon som heter Anders kanske har en and på axeln, en som heter Kjell kanske går ner i en källare och Svante kanske har en vante på huvudet.

Efter en dryg timme är träningen slut. Joseph Watson konstaterar att han gärna vill fortsätta träna och Bertil Dahlin tycker också att det varit intressant.
– Det är ett helt nytt sätt att tänka för mig. Det är imponerande att någon tagit fram de här teknikerna och att de verkligen hjälper en att komma ihåg, säger han.
– Det har varit så spännande! Jag tänker på ett annat sätt och jag känner skillnad idag jämfört med första gången, säger Solveig Wentzelberg Olsson.

Glittrade

Idriz Zogaj är imponerad av deltagarnas förmåga att lära sig teknikerna. Och Monica Berglund, som är chef för äldreboendet Tre Stiftelser och som suttit med under träningstillfällena, noterar att det verkar som om träningen betytt mycket.
– Idag kändes det som om självkänslan verkligen ökade. De riktigt glittrade, säger hon.
Nu ska testet utvärderas och en fortsättning planeras. Redan har memoryspelet och Idriz Zogajs lärobok köpts in till äldreboendet för att de ska kunna fortsätta träna.

Text Mari Dahl
Foto Tommy Holl

Tidningen Senioren
Publicerad 2016-10-13
Våra experter
Vår panel består av experter på seniorfrågor som seniorhälsa, pensioner & skatter, träning samt sex & relationer.

Kontakta Redaktionen

Tidningen Senioren
Besöksadress: Hantverkargatan 25 B, 6 tr Stockholm
Postadress: Box 22574 104 22 Stockholm

Frågor om webbplatsen: webben@senioren.se

Senioren är

en medlemstidning för SPF Seniorerna.
Chefredaktör och ansvarig utgivare är Kristina Adolfsson.
©2015 Senioren - När insidan räknas