En tjuv i luren
Stoppa tjuven! Anmäl direkt om du blir utsatt för ett bedrägeriförsök! Illustration: Li rosén zobec
Nyheter | bedrägerier

En tjuv i luren

Bedrägerierna mot äldre fortsätter att öka. Så fort polisen varnar för ett tillvägagångssätt hittar de kriminella på ett annat. Den absolut vanligaste bedrägeritypen är via telefon. Birgitta Jönsson är en av alla som blivit utsatt.

Ulrika Palmcrantz
Publicerad 2022-08-30

En dag i slutet av mars hade Birgitta Jönsson varit borta på förmiddagen. Hon kom hem, lite trött, och gjorde i ordning lunch till sig själv. Medan hon satt och åt ringde telefonen.
Det var en kvinna som sa sig ringa från Visma Inkasso och som förklarade att det kommit en obetald faktura från Telia till dem. Birgitta skulle ha köpt en telefon den 2 mars för 18 000 kronor och räkningen hade förfallit.
– Jag blev liksom lite perplex och sa att det enda jag har att göra med Telia har jag på autogiro. Då sa den här kvinnan, som presenterade sig som Rebecka Gren, att i så fall var det nog tyvärr så att jag hade blivit lurad. Hon skulle koppla över mig till min bank. Allt det här är som ett standardexempel sa polisen när jag pratade med dem sen. Och nu i efterhand tycker jag själv att det låter dumt. Men man blir så överrumplad och hinner inte riktigt tänka.

Den person Birgitta kopplades till på Nordea, som är hennes bank, presenterade sig också myndigt och sa att de kunde se att det skett en transaktion på ett av hennes konton. 93 000 hade tagits ut.
Birgitta ombads hänga kvar i luren så skulle de undersöka vad som hänt.
– Jag satt och väntade både länge och väl. Till slut tog samtalet slut bara. Jag kopplades bort. Efter det loggade jag in på min bank för att titta och fick en chock. Allt var borta! Jag hade åtta kronor på ett konto. Några ören på ett annat. Det var närmare 500 000 som försvunnit.

Hon ringde omedelbart upp banken som kunde se att det hänt konstigheter. Hon fick göra en polisanmälan och lyckligtvis har banken kunnat ordna så att Birgitta fått tillbaka det mesta av pengarna. I nuläget fattas det ”bara” 60 000 som hon fortfarande väntar på. Resten har banken ersatt henne.
– De förklarade för mig att tjuvarna kopplar upp sig parallellt med mig på något vis så medan jag satt och väntade där i luren kunde de tömma mina konton. Banken kunde se vart pengarna skickats och i efterhand har jag också fått se konversationer mellan bedragarna. En hade fått 33 000 insatt på sitt konto och svarat: ”Nöjd”.

Läs också: Stressar med vänlighet

Polisen varnade Birgitta för att bedragarna kanske skulle komma att höra av sig till henne igen. Det gör de ofta när de lyckats med någon.
– Och det ringde ett okänt nummer en dag. Fem gånger ringde det. Men jag svarade inte. Numera svarar jag helst inte på okända nummer. Jag går in och söker på numret först innan jag svarar.

När Birgitta blev utsatt för bedrägeriet skulle hon snart iväg på en resa. Hon tänkte först avboka alltihop men hennes barn tyckte att hon visst skulle åka. Hon behövde tänka på annat.
– Så jag åkte och det var skönt. Man känner sig så nere efter att ha blivit utsatt för det här. Jag hade en väninna som hade råkat ut för något liknande tidigare men då var det någon som bröt på svenska som ringde. De här lät ju så myndiga, pratade perfekt svenska och presenterade sig med namn som lät riktiga. Jag undrar också hur de visste att jag hade Nordea som bank? De måste ha kollat innan.

Ulrika Palmcrantz
Publicerad 2022-08-30

Kontakta Redaktionen

Tidningen Senioren
Besöksadress: Hantverkargatan 25 B, 6 tr Stockholm
Postadress: Box 22574 104 22 Stockholm

Frågor om webbplatsen: webben@senioren.se

Senioren är

en medlemstidning för SPF Seniorerna.
Chefredaktör och ansvarig utgivare är Kristina Adolfsson.
©2024 Senioren - När insidan räknas