Stressar med vänlighet
rpt Bedrägerierna mot äldre fortsätter att öka kraftigt, säger kommunpolis Ola Åkesson.
Nyheter | bedrägerier

Stressar med vänlighet

Ola Åkesson är kommunpolis på Kungsholmen i Stockholm och får in det ena ärendet efter det andra där en äldre person blivit lurad av kriminella som lyckats stjäla stora summor pengar av dem. Ibland även värdeföremål.

Ulrika Palmcrantz
Publicerad 2022-08-30

– Jag jobbar i Stockholms city och här har bedrägerierna ökat explosionsartat. Det vanligaste tillvägagångssättet de senaste månaderna bland bedragarna har varit att de säger sig ringa från Elgiganten, säger Ola Åkesson. De påstår att någon beställt varor i ditt namn men att de kan hjälpa dig att stoppa köpet. Bara du loggar in på din bank så kan de lösa allt, säger de.
Det är så här de allra flesta bedrägerier mot äldre går till, via telefon och med hjälp av social manipulation. Man målar upp en situation där den äldre blir pressad, stressad och tror sig vara utsatt för ett hot och i och med det känner sig tvingad att utföra de åtgärder man säger att de måste göra. Personen i telefonen låter vänlig och säger att de ska se till att du får hjälp.
– Ofta påstår bedragarna i nästa skede att de kopplar dig till en säkerhetsavdelning på banken. Där får man prata med en ny person och det är här bedrägeriet fullbordas om de lyckas få personen att logga in på sin bank. De har i regel redan knappat in den äldres personnummer och sitter beredda.

Det finns lite olika varianter på hur de sedan lägger upp sina historier, berättar Ola. Ibland säger de att det finns en risk att de här personerna som ska ha försökt lura dig också kommer hem till dig. För att förhindra att något mer försvinner kan de hjälpa dig genom att ta hand om dina värdesaker och se till att de kommer i säkerhet.
– Det har hänt i enstaka fall att de lyckats även med det. Ofta väljer de ut de som är riktigt gamla och säger åt dem att lägga sina värdesaker i en påse, sedan ska de skicka en väktare som hämtar sakerna och ser till att de hamnar i ett bankfack. I vissa fall hänger bedragaren kvar i telefon med den äldre ända tills den så kallade väktaren kommer hem till dem för att hämta sakerna.

Såväl polis som banker försöker ständigt nå ut med information om hur bedrägerierna går till så att inte fler ska gå i fällan och drabbas. Men det är svårt eftersom de kriminella ofta ändrar sina tillvägagångssätt och också för att de skapar en stressad och pressad situation där den äldre inte hinner tänka utan gör som de säger i god tro.

Läs också: Bedrägerierna mot äldre fortsätter att öka

– Tyvärr har den här typen av bedrägeribrott ökat kraftigt under vintern och våren. Första halvåret 2021 hade vi i Stockholm 186 anmälda bedrägeribrott gentemot 65-plussare. Första halvåret i år var den siffran 689. Hittills i år har alltså drygt 100 äldre i Stockholm blivit utsatta varje månad. Det gäller både försöksbrott och fullbordade brott. Det har exploderat. Bara under mars månad hade vi runt 150 utsatta brottsoffer här, säger Ola Åkesson.

Bedrägeribrott mot äldre ökar överallt. Inte bara i Sverige. I England publicerade nyligen en siffra som bankerna där gått ut med – att det slogs ”rekord” under 2021 i hur mycket pengar som bedragarna lyckades komma över – hisnande 1,3 miljarder pund (cirka 170 miljarder kronor).

Nyligen kom en dom i Högsta Domstolen (HD) som ger lite hopp till alla som drabbas av den här typen av bedrägerier. En man som förlorat 397 000 kr i samband med att han lämnade ut bank-id och bankkoder till en bedragare som uppgav att han ringde från banken ska få tillbaka sina pengar från banken.
HD anser att den här konsumentens handlande i och för sig var ”grovt oaktsamt”, men ändå inte ”särskilt klandervärt”. Han ska därför inte svara för mer än 12 000 av de transaktioner som genomförts. Resten ska banken återföra till honom.
Den här domen innebär att de som lurats att lämna ut bankuppgifter kan få ökade möjligheter att få sina pengar tillbaka genom ersättning från banken. Endast en person som agerat ”särskilt klandervärt” får bära hela ansvaret för de förlorade pengarna.
Men då gäller det också för banken att bevisa att personen agerat på det sättet. Har konsumenten agerat ”grovt oaktsamt” är hens ansvar begränsat till högst 12 000 kr.

Enligt regeringen genererar bedrägerier mot enskilda så mycket som runt tre miljarder kronor i brottsvinster varje år. Den summan uppskattas ha ökat med 49 procent på ett år.
Varje år polisanmäls ungefär 200 000 bedrägerier och äldre är särskilt utsatta. Dessutom tror man att mörkertalet är stort.

Några av tjuvarnas metoder

Det har skett en mycket stor ökning av bedrägerier under 2022. Det här är några vanliga tillvägagångssätt polisen varnar för:
* Det börjar med ett eller flera telefonsamtal till offret. Ofta har gärningsmannen redan i förväg tagit reda på en del personlig information om det utsatta brottsoffret.
* Bedragarna är skickliga och manipulativa. De låter ofta trevliga. Ibland hotar man med saker som gör att den äldre känner sig stressad. Som att någon just nu håller på att ta pengar från personens konto. Man ger inte målsäganden någon chans att diskutera med en anhörig.
* Elgiganten har förekommit i många fall under våren och sommaren. Man ringer och säger att någon har beställt varor i ditt namn, men att det ska gå att åtgärdas. Ofta säger de sedan att de ska koppla dig vidare till din banks säkerhetsavdelning.
* I vissa fall har man också lurat äldre att åka till pantbanker eller exklusiva klockbutiker för att köpa ut guld och klockor som bedragarna sedan säger att de ska lägga i säkerhet.
* Seniorrabatt – bedragaren säger sig ringa från något av de större telefonbolagen och att det finns en ”pensionärsrabatt” som brottsoffret ska få retroaktivt. För att kunna ta del av det säger de sig behöva tillgång till bankkontot.
* Man ringer och säger att man är från banken eller polisen och att målsäganden har blivit utsatt för ett bedrägeri. För att stoppa det måste man spärra och inhämta bankkortet. Man kommer hem till målsäganden och hämtar upp dennes bankkort och kod, alternativt bara kortet.

Dölj faktaruta

Så skyddar du dig

* Lägg på luren om någon ringer och du blir osäker. Oavsett om personen säger sig vara en nära släkting, från banken eller från en myndighet.
* Kontrollera den som ringer eller skickar mejl. Om personen säger sig vara polis, ring 114 14 för att komma till växeln och be att få reda på om det är en polis. Säger de sig vara från någon annan myndighet ringer du dit.
* Ring en anhörig eller bekant för att få stöd. Men är det ett pågående brott ska du alltid ringa 112.

* Släpp aldrig in en obekant person i ditt hem. Stäng dörren om du känner oro. Polisen åker aldrig hem till någon för att hämta bank-eller kreditkort eller andra värdesaker. Om någon kontaktar dig i ett sådant ärende är det en bedragare. Vid misstanke om bedragare utanför din dörr, ring 112 direkt.
* Lämna aldrig över legitimation, bankkort eller din kod till någon annan.
* Vid pågående brott, ring 112. Är det inte pågående ringer du 114 14.

Dölj faktaruta
Ulrika Palmcrantz
Publicerad 2022-08-30

Kontakta Redaktionen

Tidningen Senioren
Besöksadress: Hantverkargatan 25 B, 6 tr Stockholm
Postadress: Box 22574 104 22 Stockholm

Frågor om webbplatsen: webben@senioren.se

Senioren är

en medlemstidning för SPF Seniorerna.
Chefredaktör och ansvarig utgivare är Kristina Adolfsson.
©2024 Senioren - När insidan räknas