”Försök inte lura mig” blir tv-serie
Marianne Rundström och en av deltagarna förbereder sig för inspelningen. Sminkösen använder givetvis ansiktsskydd.
Nyheter | programserie

”Försök inte lura mig” blir tv-serie

Projektet ”Försök inte lura mig” blir programserie med Marianne Rundström som programledare.

Jan Hagberg
Publicerad 2020-09-17

Det producerades av Utbildningsradion förra veckan och kommer senare i höst att sändas i tre avsnitt på Kunskapskanalen och finnas på UR Play.

”Försök inte lura mig” är ett samarbete för att motverka bedrägerier mot äldre. Bakom initiativet står Polisen, Brottsofferjouren, SPF Seniorerna, PRO och SKPF Pensionärerna.

Vad man ska vara uppmärksam på

– Med ”Försök inte lura mig” vill vi öka medvetenheten om bedrägeribrott där främst äldre drabbas, vilka varningssignaler och situationer man ska vara uppmärksam på och hur man kan skydda sig för att inte bli lurad, säger Anna Karlsson på polisens nationella bedrägericenter tidigare i år.

Och nu blir det alltså en programserie.

– Här lämnade våra pensionärer sina karantäner sedan mars i år för att vara med och dela sina erfarenheter till andra för att de inte ska drabbas som de själva gjorde. Gunnel 93 år, Gun 85 och Brigitta 85 för att nämna tre av dem, säger Anna Karlsson.

På den här sidan kan du läsa mer om projektet som ligger till grund för programserien.

Gör så här när det ringer!

1. Logga aldrig in med bank-id eller bankdosa på annans begäran.

2. Om du blir uppringd av någon som vill att du loggar in på din bank eller att du ska uppge dina koder ska du avsluta samtalet. Var oartig – lägg på!

3. Lämna aldrig ut dina koder till någon. Du kan uppmanas att identifiera dig via bankdosan – gör det inte – det kan ge bedragaren tillgång till dina konton.

4. Om en obekant ringer och du blir osäker – lägg på!

5. Om en obekant ringer och påstår sig vara en nära släkting och du blir osäker – lägg på luren och ring tillbaka på ett telefonnummer som du har.

6. Om du är osäker på om det är din bank som ringer – lägg på luren och ring tillbaka på ett nummer du vet går till din bank.

7. Om du blivit utsatt för ett bedrägeri, kontakta din bank omgående och gör därefter en polisanmälan.

8. Om du ändå drabbas – ta hjälp och stöd av människor i din närhet.

Dölj faktaruta
Jan Hagberg
Publicerad 2020-09-17

Kontakta Redaktionen

Tidningen Senioren
Besöksadress: Hantverkargatan 25 B, 6 tr Stockholm
Postadress: Box 22574 104 22 Stockholm

Frågor om webbplatsen: webben@senioren.se

Senioren är

en medlemstidning för SPF Seniorerna.
Chefredaktör och ansvarig utgivare är Kristina Adolfsson.
©2024 Senioren - När insidan räknas