Så galopperade matpriserna under 16 månader
Foto: Getty Images
Nyheter | Dyrtider

Så galopperade matpriserna under 16 månader

Maten är nästan 26 procent dyrare än hösten 2021. Det visar nya siffror från Statistiska centralbyrån (SCB).

Jan Arleij
Publicerad 2023-11-21

Mellan december 2021 och mars 2023 steg priserna på livsmedel med i genomsnitt 1,5 procent i månaden. Totalt gick priserna upp med 26,8 procent, enligt SCB.

Efter den 16 månader långa perioden av uppgångar noterades en minskning av matpriserna för första gången i april 2022.

Sedan dess har prisutvecklingen varierat, men över lag pekat mot stabilisering. I oktober 2022 låg priserna på livsmedel 25,9 procent högre än under motsvarande period 2021.

1,8 procent

– Det innebär i praktiken att dagens matprisnivåer sattes under de 16 raka månaderna med prisökningar, säger Carl Mårtensson, prisstatistiker på SCB i en kommentar.

– För att sätta ökningen i perspektiv kan man titta på hur det såg ut de närmast föregående åren. Från november 2019 till november 2021 steg livsmedelspriserna med bara 1,8 procent.

Kaffe och fisk

De största prisökningarna har noterats inom varugrupper som kaffe, te, kakao, fisk samt oljor och fetter – 34 procent.

Därefter kommer fisk med en prisökning på 33,5 procent.

Apelsiner och tomater är produkterna som ökat mest i pris. De har blivit nästan 89 respektive 80 procent dyrare sedan november 2021.

I andra änden finns vindruvor och djupfryst frukt och bär som stigit lite drygt 4 procent i pris.

Produkterna som ökade mest respektive minst i pris mellan november 2021 och oktober 2023:

ProduktPrisförändring (%)
Apelsiner88,7
Tomater79,8
Vitkål72,7
Gul lök68,8
Paprika61,0
Purjolök60,8
Djupfryst fisk56,9
Socker53,1
Småcitrus50,7
Mat-, stek- och grilloljor45,3
[…][…]
Gryn14,7
Slanggurka13,5
Kiwi, ananas m.m.12,4
Honung10,7
Salladskål10,7
Vetebröd10,0
Blomkål7,2
Sallad6,4
Djupfryst frukt och bär4,2
Vindruvor4,1

Maten ökar mest

Jämfört med november 2021 har den genomsnittliga prisnivån på varor och tjänster stigit med 17,5 procent, enligt SCB:s Konsumentprisindex (KPI), som används för att mäta Sveriges inflation.

Under samma period har priserna ökat mer än så inom alla varugrupper under livsmedel och alkoholfria drycker utom en: mineralvatten, läskedrycker, frukt och grönsaksjuice, som stigit i pris med 15,8 procent.
Källa: SCB

Dölj faktaruta
Jan Arleij
Publicerad 2023-11-21

Kontakta Redaktionen

Tidningen Senioren
Besöksadress: Hantverkargatan 25 B, 6 tr Stockholm
Postadress: Box 22574 104 22 Stockholm

Frågor om webbplatsen: webben@senioren.se

Senioren är

en medlemstidning för SPF Seniorerna.
Chefredaktör och ansvarig utgivare är Kristina Adolfsson.
©2024 Senioren - När insidan räknas