Seniorer till SJ: Vi vill kunna köpa vanlig biljett
Nyheter | Kritik
Foto: Gettyimages

Seniorer till SJ: Vi vill kunna köpa vanlig biljett

Det bubblar av missnöje mot SJ bland seniorer i Gävle.

Jan Arleij
Publicerad 2021-05-03

Anders M. Johansson som är vice ordförande för SPF Seniorerna Gävle försökte under förra veckan ta tjuren i hornen – med blandat resultat.

– Till saken hör att jag har ett förtroendeuppdrag inom SPF Seniorerna Gävle. Under 2021 är jag dessutom ordförande i samarbetsrådet för Gävle lokalföreningar inom SPF Seniorerna. En medlem hos oss, som gärna åker tåg, har hört av sig och uttryckt sitt missnöje med att biljettförsäljning över disk saknas i Gävle, skriver Anders M. Johansson i ett brev till SJs VD och koncernchef Monica Lingegård.

Hon hörde faktiskt av sig via mail redan efter en liten stund, berättar Anders M. Johansson för Senioren.

– Lingegård beskriver innehållet i brevet som värdefullt, och utlovar en återkoppling.

I brevet till Monica Lingegård skriver Anders M. Johansson (bilden) vidare att:

”Jag kontaktade kundservice via chatten. Där ställde jag frågan om var i Gävle – en kommun med fler än 100 000 invånare – det är möjligt att köpa era produkter fysiskt, dvs ”över disk”.

Din medarbetare svarade att det är möjligt att göra det på Pressbyrån och liknande ställen. Jag bad hen specificera ”liknande ställen” och fick svaret att det exempelvis är resebutiker. Med dessa besked lät jag mig nöjas och chatten avslutades på ett ömsesidigt vänligt sätt.”

”Innan jag svarade medlemmen, kontrollerade jag för säkerhets skull de uppgifter som lämnades. Enligt uppgifter från företagets hemsida finns Pressbyrån inte längre kvar i Gävle. På SJ:s hemsida hittade jag kartuppgifter om era återförsäljare. Den kartan visade, att det inte finns någon återförsäljare i Gävle. Detta är inte tillfredsställande ur ett konsumentperspektiv, eftersom långt ifrån alla i befolkningen är digitaliserade.”

Ingen Pressbyrå

SJ svarade genom kundombudsmannen Joel Ragnarsson. Han konstaterar att det sedan 2016 inte finns någon Pressbyrå kvar i Gävle på grund av bristande lönsamhet.

– Utvecklingen att man gör mer och mer på nätet märks i alla branscher, vi i resebranschen har verkligen märkt av det, även Resia som var återförsäljare i Gävle av våra biljetter stängde ner sin Resebutik from 1/1 2020 av samma skäl.

– Vår allra största del av försäljningen sker nu via sj.se eller via vår app, men vi har fortfarande kvar vår manuella försäljning via telefon där man kan betala med kort och få sin biljett via sms (obs ingen smartphone behövs) viket många äldre uppskattar och använder sig av.

Svårt få kontakt

Men svaret indikerar tyvärr ingen som helst vilja att hitta en lösning i linje med vad som efterfrågades, konstaterar Anders M. Johansson.

Men inte nog med det.

Anders M. Johansson säger också att det har varit mycket svårt att nå en bra dialog med SJ. I brevet till Monica Lingegård tar han upp en lång rad misslyckade försök att få svar på sina frågor.

Det var efter ett otal sådana tidsödande och förvirrade turer som han valde att istället skriva direkt till SJs VD.

En kultur

Brevet avslutas så här:

”En till synes enkel fråga om återförsäljare av SJ-biljetter i Gävle, har på det beskrivna sättet blottlagt något större, nämligen en del av den reella företagskulturen i SJ. Det jag beskriver, kan inte ses som enskilda medarbetares misstag.”

– Själva kontaktförsöken jag har gjort gentemot SJ tror jag återspeglar att offentliga och privata verksamheter blir allt svårare att nå per telefon, säger Anders M. Johansson till Senioren.

Kan pröva

Även om det enligt Anders M. Johansson inte verkar finnas någon vilja att hitta en lösning har han ett förslag när det gäller möjligheten att få handla en biljett över disk.

– Har man exempelvis prövat ett samarbete med X-trafik, som är regionens kollektivtrafik? De har en butik i Gävle och kör även tåg. Pröva det, SJ.

Ber om ursäkt för bemötande

I lördags kväll (1/5) fick Anders M. Johansson följande svar av SJs VD Monica Lingegård.

”Hej Anders,

Tack för ditt så viktiga brev. Dels situationen kopplat till möjligheterna att köpa biljetter i Gävle men framför allt vår oförmåga och vår otillgänglighet när du sökte kontakt med oss. För SJ och för mig är det otroligt viktigt att man alltid känner sig väl omhändertagen som kund. Visst är det lite speciellt nu i Coronatider men jag tänker ändå att det skall vara lätt att kunna få kontakt och lämna ifrån sig sitt ärende för att sedan få relevant återkoppling. Jag ber verkligen om ursäkt!

Jag vet att vår kundombudsman kommer att kontakta dig kopplat till dina specifika frågor. Jag kommer personligen ta upp i vår koncernledning hur vi kan bli bättre på att ta emot våra så viktiga kundreklamationer på ett bra och tillgängligt sätt.

Igen stort tack för att du tog dig tid att kontakta!”

Anders M. Johansson säger till Senioren att han uppskattar ursäkten vad gäller bemötandet, men att inte heller det uttalandet tyder på någon ambition eller vilja att åtgärda bristerna med biljettförsäljning över disk.

Dölj faktaruta
Jan Arleij
Publicerad 2021-05-03
Våra experter
Vår panel består av experter på seniorfrågor som seniorhälsa, pensioner & skatter, träning samt sex & relationer.

Kontakta Redaktionen

Tidningen Senioren
Besöksadress: Hantverkargatan 25 B, 6 tr Stockholm
Postadress: Box 22574 104 22 Stockholm

Frågor om webbplatsen: webben@senioren.se

Senioren är

en medlemstidning för SPF Seniorerna.
Chefredaktör och ansvarig utgivare är Kristina Adolfsson.
©2015 Senioren - När insidan räknas