Personligt | Ruby Lindström

Kontantlösa banker – dålig service!

Vi lever inte i ett kontantlöst samhälle. Under våren beslutade Riksbanken hur de nya sedlarna och mynten skulle se ut. Det är väl tänkt att de ska användas?

Publicerad 2011-08-26

Men bankerna vill inte längre hantera kontanter. Det är för kostsamt, det är risk för rån och överfall. Även om man kan tycka att just bankerna har stora möjligheter att förebygga och skydda sig mot rånare med sina väl utrustade bankkontor.

Under de senaste åren har bankservicen försämrats alltmer. De enskilda kunderna är inte längre välkomna till bankkontoret. Vi stör och tar tid! I stället uppmanas vi att själva sköta våra bankaffärer via nätet.

De flesta av oss har snabbt rättat oss efter deras påfund. I ur och skur ställer vi oss i kö utanför bankautomaten för att ta ut kontanter. Några av oss har dock fortsatt att gå in på banken för att hämta ut pengar och för att betala våra räkningar även om de varit dyrt. Det har känts bra med den personliga kontakten och en trygghet att kunna räkna sina pengar i lugn och ro innan de läggs i plånboken.

Nu är den möjligheten borta eller på väg att försvinna.

Den kontantlösa banken drabbar många som inte vill, kan eller har möjlighet att använda sig av ett bankkort. Barnen kan inte tömma sina sparbössor och sätta in pengarna på ett eget bankkonto.
Sparbössan är ett bra sätt att lära sig att spara till det man vill göra. Tänk på Spara och Slösa; den som spar han har. En summa pengar i födelsedagsgåvan kan du inte gå in på banken för att sätta in på ditt konto. Pengarna får vi väl förvara i madrassen.

För vår intressegrupp – pensionärerna – innebär den försämrade servicen på kontantlösa banker att vi blir utan möjlighet att sköta våra bankaffärer. Många saknar dator och har därmed ingen möjlighet att betala räkningarna via Internet, och de får inte tag i några kontanter.
De vill inte ha ett bankkort, de känner sig otrygga när de ska använda uttagsautomaten. De har ofta en försämrad syn och behöver kanske rullator eller käpp för att ta sig fram vilket ytterligare försvårar deras möjligheter att hämta ut pengar. Dessutom kan man inte alltid betala med kort!

Vår pension sätts in på ett konto. Hur ska vi kunna få ut våra egna pengar? Dessa pengar utgör en del av bankens tillgångar. Då är det väl rimligt att vi ska kunna betala en räkning på banken utan att behöva betala en dyr avgift för detta! Att ta bort möjligheten att hämta ut sina egna pengar från banken är ett djupt orättfärdigt system.

Vi kräver att hanterandet av kontanter och möjligheten att betala räkningar utan dyra avgifter även fortsättningsvis ska kunna göras på våra banker inom rimligt avstånd från vårt boende.

Ruby Lindström
Distriktsordförande
SPF Skaraborg

Kontakta Redaktionen

Tidningen Senioren
Besöksadress: Hantverkargatan 25 B, 6 tr Stockholm
Postadress: Box 22574 104 22 Stockholm

Frågor om webbplatsen: webben@senioren.se

Senioren är

en medlemstidning för SPF Seniorerna.
Chefredaktör och ansvarig utgivare är Kristina Adolfsson.
©2024 Senioren - När insidan räknas