Visst kan du pruta!
Artikelförfattaren Jörgen Cardell har fått ner sina kostnader rejält genom att ringa runt till företag han är kund hos och helt enkelt pruta. Foto Peter Holgersson
Ekonomi | Ekonomi & Pension | ekonomi

Visst kan du pruta!

Skenande elpriser, inflation och rekordpriser på bränsle. Det är mycket som blivit dyrare den senaste tiden. Men en del av dina utgifter kan du faktiskt påverka. Genom att helt enkelt kräva ett bättre pris.

Tidningen Senioren
Publicerad 2022-03-14

Så länge man jobbar kommer pengarna regelbundet in på lönekontot. Tanken på att förhandla och pruta på olika kostnader finns inte. Men så en dag går du i pension och förutsättningarna ändras. Inkomsterna blir svåra att påverka, men det är däremot möjligt att sänka kostnaderna. Nu när du har mer tid… men mindre pengar.
Man kan faktiskt pruta på och förhandla de flesta utgifter man har. För vissa blir det här nästan en sport, att minska sina utgifter. Väl värt att testa i dessa dagar av stigande inflation.

För egen del börjar jag med ett företag där jag varit kund under lång tid, en leverantör av tv-tjänster. Jag gillar engelsk fotboll och följer gärna mitt favoritlag, Chelsea, både i Premier League och Champions League. Ibland ringer bolagets försäljare till mig men den här gången är det jag som ringer upp dem eftersom bindningstiden snart går ut.
” Ja hej, det är Jörgen Cardell här. Jag har varit kund hos er länge men nu måste jag nog säga upp avtalet. Jag har blivit pensionär och har sämre inkomst.”
Det här ger effekt. Personalen ser ju i sitt kundregister att jag varit en trogen kund. Ganska snart har de satt ihop ett förslag till nytt avtal som ska passa mig som pensionär.
Jag erbjuds sex betalningsfria månader under det kommande året. Därefter får jag betala 599 kronor i sex månader. Det innebär att jag halverat min årskostnad, så jag kan lugnt sitta kvar i tv-soffan och titta på de engelska favoriterna. Försäljaren säger att jag ska ringa upp igen om ett år för att kunna få samma deal.

Förmodligen är det så att bolaget gör bedömningen att det är lättare att behålla en gammal kund än att skaffa en ny.
Eftersom jag bor i villa har jag under en längre tid valt att ha larm hos ett säkerhetsföretag. Undan för undan har kostnaden stigit. Är det verkligen rimligt att betala nästan 500 kronor i månaden för ett villalarm?
” Hej, jag heter Jörgen Cardell. Jag har ju varit er trogen en längre tid men nu tycker jag kostnaden gått upp alltför mycket och jag har blivit pensionär. Vad kan ni göra för mig?”

Vips har jag sänkt månadskostnaden från 195 till 125 kronor

Ganska snabbt har vi kommit överens om att jag borde få en förmånsrabatt och nu sjunker månadskostnaden från 493 kronor till 338. Inte så tokigt, det gör att jag sparar 1860 kronor per år. Bra timförtjänst på ett kort samtal. Så här långt har avtalsförhandlingarna gått bra. Argumentet med att jag blivit pensionär verkar gå hem och likaså att man har varit en trogen kund under lång tid.
Internetabonnemanget är för mig en utgift som dras via autogiro och bara tuggar på. I nuläget betalar jag 538 kronor i månaden för uppkopplingen via ADSL. Jag jämför priserna mellan de olika operatörerna.

Efter lite rundringning har nu mitt bolag valt att sänka månadskostnaden till 369 kronor och då för ett mobilt bredband med obegränsad datamängd. En sak jag lärt mig här är att inte glömma de där små förtretliga kostnaderna. Se till att kundtjänsten också tar bort eventuella faktureringsavgifter och uppläggningskostnader.

Så mycket sparade Jörgen på ett år

Tv-leverantör: 3 594 kr
Villalarm: 1 860 kr
Internetabonnemang: 2 028 kr
Tidning: 1 044 kr
Mobiltelefon: 840 kr
Summa: 9 336 kr

Dölj faktaruta

Nu går jag vidare till lokaltidningen. Deras rykte är att det är svårt att få rabatt. Samtidigt har de flesta tidningar vikande prenumerationssiffror. Den yngre generationen ser inte alls papperstidningen som något självklart. Även här kan man alltså förmoda att företagen vill behålla sina kunder. Deras listpris för att få papperstidningen varje dag landar på 3 744 kronor per år.
Efter tio minuters förhandling har jag lyckats få ned priset till 2 700 kronor, vilket motsvarar drygt 25 procent. Ärligt talat är nog även det runt smärtgränsen för en allt tunnare produkt.
Min mobiltelefon har jag köpt kontant och jag tycker väl att fakturorna känns acceptabla.
Men undan för undan lägger företaget på mindre summor utan att jag får något mervärde. Just det är ett förhandlingsargument när jag kontaktar företaget.
Vips har jag sänkt månadskostnaden från 195 till 125 kronor. Jag får också 50 minuters utlandssamtal och ökar min datamängd från 8 till 15 gigabyte.

Text: Jörgen Cardell

Rabatter via SPF seniorerna

Som medlem i SPF Seniorerna kan du dra nytta av ett antal rabatter som förbundet förhandlat fram. De kan delas in i förmåner som gäller hela förbundet och andra som gäller vissa distrikt. En fullständig förteckning hittar du på spfseniorerna.se/formaner

Dölj faktaruta

Tips!

Tänk på vilken e-postadress du använder dig av. Använd inte ditt namn plus till exempel tele2. Då kan du inte flytta med din mejl när du byter leverantör. Använd i stället till exempel gmail eller icloud. De är oberoende av teleleverantör.

Dölj faktaruta
Läs också
Tidningen Senioren
Publicerad 2022-03-14

Kontakta Redaktionen

Tidningen Senioren
Besöksadress: Hantverkargatan 25 B, 6 tr Stockholm
Postadress: Box 22574 104 22 Stockholm

Frågor om webbplatsen: webben@senioren.se

Senioren är

en medlemstidning för SPF Seniorerna.
Chefredaktör och ansvarig utgivare är Kristina Adolfsson.
©2024 Senioren - När insidan räknas