Bättre kost förebygger demens
Hälsa | ingmar skoog om seniorhälsa
Foto Getty Images

Bättre kost förebygger demens

Ingmar skoog är Seniorens expert på seniorhälsa och har forskat om åldrande i fyra decennier. Här skriver han om hur det går att förebygga demens. För i många fall går det. Längre ned hittar du länken till poddavsnittet med Miia Kivipelto.

Ingmar Skoog
Publicerad 2022-03-02

En av de frågor jag oftast får gäller om man kan förebygga demens. I avsnitt 9 av podden 25% med Palmgren och Skoog diskuterar vi just detta med Miia Kivipelto, professor vid Karolinska Institutet och världsberömd demensforskare.
Hon har gjort FINGER-studien där man testar om man med olika åtgärder kan påverka demensrisk och risk för att sjunka i intellektuell kapacitet. Man tänker att det inte räcker med att använda en åtgärd utan att man behöver flera.

Hon berättar att namnet FINGER passar bra eftersom man valt just fem åtgärder, men namnet är lite av en slump eftersom FINGER är en förkortning av FINnish GERiatric Intervention Study to Prevent Cognitive Impairment and Disability.

Man skulle kunna tänka sig att körsång borde vara bra

De fem saker man biträtt med är fysisk aktivitet, intellektuell aktivitet, sociala aktiviteter, kostråd och att man upptäcker och behandlar vaskulära riskfaktorer. Efter två år hade interventionsgruppen betydligt bättre resultat än kontrollgruppen på neuropsykologiska test.
När det gällde den så kallade exekutiva förmågan, hjärnans förmåga att ta initiativ och starta upp saker, planera framåt, byta strategier, organisera, hade de över 80 procent bättre resultat än kontrollgruppen. Studien visade att man kan göra något åt sin intellektuella förmåga även när man blir äldre. Vad var det då man gjorde?
Gruppen fick regelbundna dietråd, som liknar medelhavskost som kopplats till minskad risk för demens i flera befolkningsstudier.

Det innebär att man äter mer fisk, vegetabiliska oljor (till exempel olivolja), gröna grönsaker, frukt, fibrer och nötter. Man gav också råd om att minska socker- och saltintag samt att äta mejeriprodukter med låg fetthalt. I medelhavskosten ingår också rödvin, men man gav inga råd om alkohol.
Studier visar dock att högt intag av alkohol, speciellt starksprit, kan öka risken för demens. Ofta är det svårt att följa rekommendationer om kost, men deltagarna ökade faktiskt sin konsumtion av fisk och grönsaker.
Flera studier, bland annat våra H70-studier i Göteborg, har visat att fysisk träning verkar minska risken för demens (och ett antal andra sjukdomar). Interventionsgruppen fick därför göra styrke- och konditionspass en-tre gånger i veckan i grupp.
Dessutom rekommenderades de att motionera även mellan träningspassen, till exempel promenera, cykla och simma. Här är det viktigt att nämna för er som inte rör er alls att den stora skillnaden brukar vara mellan de som inte rör sig alls och de som rör sig lite grann.

Vi har i våra studier sett att också träning av hjärnan är viktigt, och att träning av hjärnan och kroppen har effekt oberoende av varandra. Vi fann till exempel att kulturella aktiviteter var viktiga. Gruppen i FINGER-studien fick genomgå regelbunden träning av hjärnan, i grupp i samband med träffar och via webbaserade träningsprogram.
I podden diskuterar vi att musik kan stimulera hjärnan, till exempel kan dans, som också tränar kroppen, vara bra.
Träning av hjärnan och kroppen skedde alltså i grupp. Det är bra eftersom sociala aktiviteter kopplats till minskad demensrisk i flera studier. Med tanke på det jag skrivit ovan skulle man kunna tänka sig att körsång borde vara bra.

Försöksgruppen erbjöds också regelbunden individuell kontroll av blodtryck, vikt och blodsocker. Detta är viktigt eftersom kärlsjukdomar kan öka risken för demens. I podden diskuterar vi de fem interventionerna i FINGER-studien mer ingående, men också andra saker som kan påverka demensrisken, som sömnkvalitet och att motverka övervikt.

Här kan du lyssna på poddavsnittet med Miia Kivipelto

Ingmar Skoog
Publicerad 2022-03-02

Kontakta Redaktionen

Tidningen Senioren
Besöksadress: Hantverkargatan 25 B, 6 tr Stockholm
Postadress: Box 22574 104 22 Stockholm

Frågor om webbplatsen: webben@senioren.se

Senioren är

en medlemstidning för SPF Seniorerna.
Chefredaktör och ansvarig utgivare är Kristina Adolfsson.
©2022 Senioren - När insidan räknas