Medicinen tar bort min lust
Relationer | Fråga Malena
Foto: Colourbox

Medicinen tar bort min lust

Medicinen tar bort min lust. Jag har testat att sluta ta medicinen men då återkommer depressionen. Pest eller kolera, svårt val. Socionomen och sexologen Malena Ivarsson svarar.

Malena Ivarsson
Publicerad 2020-09-30

Jag är en 80-årig kvinna som lever i ett mycket stabilt äktenskap med min make sedan 1965. Vi har hela tiden haft ett rikt och givande sexualliv, även under tuffa perioder som småbarnstiden.
Vårt problem är att jag lever med rejäla återkommande depressioner, troligen ärftliga. Jag äter därför antidepressiv medicin sedan snart 30 år och de hjälper mot depressionerna, men en känd biverkan är ju att de påverkar sexlusten negativt. Detta vet vi om och därför fick jag efter mycket experimenterande genom djungeln av läkemedel till slut tag i en tablett som inte släckte mitt sexuella intresse. Vi levde lyckliga med denna tills medicinen ifråga plötsligt inte fanns att köpa.

Min sexuella lust är puts väck.

Min läkare kunde inte göra något åt saken och så stod vi på ruta ett igen. Min sexuella lust är puts väck, jag blir aldrig upphetsad av något, onani är helt omöjligt. Det handlar inte om teknik – min make och jag är lika innerligt fästa vid varandra som alltid och samtalar om det. Jag har testat att sluta ta den antidepressiva som jag nu tvingas ha men då återkommer depressionerna. Inget förtar lyckan och ömheten när vi är tillsammans men jag saknar så oerhört det glada pirret. Det har nu gått två år sedan denna väsentliga lycka togs ifrån oss.
Pest eller kolera, svårt val

Malena svarar: Det är rörande att få ta del av hur ett långvarigt förhållande som ert fortfarande är en källa till innerlighet och ömhet. Också glädjande, i din frustration, att du längtar efter pirret. Jag vill också berömma er för er öppna kommunikation, att ni båda diskuterar hur din minskade sexlust inte beror på känslorna till varandra, utan faktiskt på sjukdomen och medicinen.

Att ta eller inte ta medicinen.

Du är inte ensam om detta dilemma. Antidepressiva skrivs ut dubbelt så ofta till kvinnor, i Sverige rör det sig om hundratusentals kvinnor som riskerar sexuella problem som biverkan. Det leder i sin tur till Hamlet-frågan ”att ta eller inte ta medicinen”. Eller som du säger – pest eller kolera?
Det första jag tycker att du ska göra är att diskutera med din läkare om ett annat alternativ som till exempel en lägre dos eller en annan sort. Det finns flera andra, moderna sorter som har mindre negativ påverkan på lusten. Men kanske har du redan testat alternativ som Cymbalta eller ångestdämpande Buspiron eller Mirtazapin. Dessa har lägre frekvens av sexuella biverkningar.
Du kan också prova en ”drug holiday”, vilket betyder att du inte tar medicinen alls i ett eller två dygn. Det är ett enkelt alternativ och har i studier visats fungera bra i cirka hälften av fallen.
I USA har man börjat föreskriva låga doser av testosteron till kvinnor med depressioner, istället för antidepressiva medel. Vissa svenska gynekologer, bland andra Rika Hammarström som är expert i programmet Efter tio, menar att det ökar både lusten och välmåendet.
Så det kan vara värt att ge sig ut och botanisera i ”djungeln” igen.

Malena Ivarsson
Publicerad 2020-09-30
Våra experter
Vår panel består av experter på seniorfrågor som seniorhälsa, pensioner & skatter, träning samt sex & relationer.

Kontakta Redaktionen

Tidningen Senioren
Besöksadress: Hantverkargatan 25 B, 6 tr Stockholm
Postadress: Box 22574 104 22 Stockholm

Frågor om webbplatsen: webben@senioren.se

Senioren är

en medlemstidning för SPF Seniorerna.
Chefredaktör och ansvarig utgivare är Kristina Adolfsson.
©2015 Senioren - När insidan räknas