Träna armar och axlar sittande
Hälsa & medicin | Må bra med Madelein
Madelein Månsson. Foto Kristian Pohl.

Träna armar och axlar sittande

Gummiband finns med olika längder och motstånd och är ett enkelt och billigt redskap för att träna sina muskler. Här är tips på övningar.

Madelein Månsson
Publicerad 2020-05-05

I några krönikor framöver kommer jag att tipsa om träning med hjälp av gummiband. Det är ett enkelt och billigt sätt att träna sina muskler. Du köper ett gummiband i en sportaffär för en hundralapp. Gummibanden finns i olika färger och svårighetsgrader.
Du väljer själv vilken längd på gummibandet som ger dig den bästa träningen. Gör övningen 10 gånger. Koncentrera dig på att göra den så perfekt som möjligt. Snabbt rakt fram med armarna, långsamt tillbaka. Glöm inte att andas hela tiden. Dina muskler vill ha syre.
Vill du ha lite mer utmaning? Då flyttar du dig själv längre fram på stolen, en bit från ryggstödet, (se bild 1 och 2). Då aktiveras ytterligare muskler. Håll emot med magmusklerna.

Har du tänkt på vad skillnaden är mellan att vara fysiskt aktiv och att träna? Självklart är det bra och viktigt att vara fysiskt aktiv, men för att din aktivitet ska kallas för träning bör du gå utanför din bekvämlighetszon. Våga ta i! Det är då du förbättrar dig och stärker dina muskler, balans, kondition och rörlighet.

Maten och smaken

De senaste åren, efter att jag fyllt 70, upplever jag ofta att maten inte längre smakar lika gott som tidigare. Det beror naturligtvis på att mitt smak- och doftsinne försvagats på samma sätt som syn, hörsel och närminne också gjort. I dag kryddar jag min mat lite mer än tidigare. Klipper basilika eller persilja över maten för att höja smakupplevelsen. Smakrikare mat blir allt viktigare för oss, så att vi äter med bra aptit och orkar motionera och röra på oss! Brist på ork gör att man lättare tappar balansen.

Balansen

Känns det alltför svårt att stå på ett ben och borsta tänderna?
En enklare övning: Stå med båda fötterna på en linje, ena fotens tår precis intill andra fotens häl, och borsta tänderna. Håll med ena handen i handfatet och testa försiktigt att släppa taget samtidigt som du borstar på.
Balansträning!

 

Bild 1. Sitt bekvämt och rak i ryggen på en stol med ryggen nära ryggstödet. Höftbrett mellan fötterna. Lägg gummibandet bakom stolens ryggstöd och håll med händerna i varsin ände. Armarna är böjda, armbågarna nära kroppen och gummibandet en aning sträckt. Andas lugnt och naturligt.

Bild 2. Sträck ut armarna rakt fram så snabbt som möjligt. Gummibandet ska vara utspänt och det ska kännas jobbigt att hålla det spänt i yttersta läget. Raka handleder! Stanna en kort stund i det jobbiga yttersta läget. Gå långsamt tillbaka till utgångsläget. Håll emot. Räkna 5-4-3-2-1.

 

Musiktipset

Operasopranen Anna Netrebko sjunger Puccini: O Mio babbino och Tosca: Vissi d’arte, vissi d’amore. Två tips! Omöjligt att välja bara en. Båda är oslagbart vackra. Ryskfödda Anna Netrebko tilldelas årets Polarpris i den klassiska kategorin.

Dölj faktaruta
Madelein Månsson
Publicerad 2020-05-05
Våra experter
Vår panel består av experter på seniorfrågor som seniorhälsa, pensioner & skatter, träning samt sex & relationer.

Kontakta Redaktionen

Tidningen Senioren
Besöksadress: Hantverkargatan 25 B, 6 tr Stockholm
Postadress: Box 22574 104 22 Stockholm

Frågor om webbplatsen: webben@senioren.se

Senioren är

en medlemstidning för SPF Seniorerna.
Chefredaktör och ansvarig utgivare är Kristina Adolfsson.
©2015 Senioren - När insidan räknas