Stärk dina axlar och armar
Hälsa & medicin | Må bra med Madelein
Foto Kristian Pohl

Stärk dina axlar och armar

Det är knappast någon nyhet att du behöver röra på dig för att må bra. Du blir starkare, piggare, gladare och får bättre kondition. Inte minst påverkas blodsockret på ett positivt sätt. Underskatta inte mina tips på små enkla rörelser som du gör i din vardag.

Madelein Månsson
Publicerad 2020-01-01

Alla vi 65-plussare behöver träna och stärka våra armar och axlar. Det gör vi enklast med armhävningar. Om du är helt otränad och svag i armarna så gör du det stående framför en vägg. Ju längre bak du flyttar fötterna och benen desto svårare. Många av oss har fortfarande en hel del kraft kvar i våra armar och då är det smartare och lite svårare att träna mot diskbänken.

Skaffa rutin

Mitt förslag är att du kopplar ihop denna övning med en rutin du redan gör varje dag. Kokar du kaffe eller te varje morgon? Under tiden som vattnet kokar passar det perfekt att göra denna övning. För att hjälpa minnet att komma ihåg sätt en liten lapp på kaffeburken med texten ”armhävningar”. Det tar cirka en månad innan det har blivit en naturlig rutin i din vardag och då kan du ta bort lappen.

Har det blivit en ny rutin i din vardag?

Lyckad resa

Hur har det gått med balansträningen som jag tipsade om i förra numret? Har det blivit en ny rutin i din vardag? Nästa alla kan förbättra sin balans med regelbunden enkel träning som till exempel vid tandborstningen.
Jag är nyss hemkommen från Seniorens stora hälsoresa till Rhodos. Mycket lyckad resa. Succé! Det planeras en ny liknande resa nästa år i oktober (vecka 41). Planera redan nu om du vill resa med då det brukar bli fullbokat. Det kan kännas roligt och stärkande att ha en hälsohöstresa att se fram emot då dagarna blir kortare och kallare. Upplägg, plats och profiler är ännu på planeringsstadiet.

Bild 1.
Stå cirka en meter från diskbänken. Axelbrett mellan fötterna. Raka ben. Sätt båda händerna mot kanten på diskbänken. Lite bredare än axelbrett mellan händerna.

Bild 2.
Böj armarna nästan ända ned till diskbänkskanten. Lugnt och sakta. Räkna 1-2-3-4. Andas in samtidigt.
Sträck därefter ut armarna ganska snabbt så de blir raka, andas samtidigt ut och kom tillbaka till startpositionen.
Gör det varje dag 10 gånger.  Det tar mindre än en minut! Enkelt, eller hur?

Dölj faktaruta

Första tonåringarna

Har du hört uttrycket ”70 är det nya 50”? En kvällstidning använde en bild av mig som exempel på sin löpsedel. Klart jag blev smickrad, men också lite konfunderad. Jag har aldrig känt mig bekväm med att som 70-åring vara som en 50-åring. Jag vill vara mitt bästa jag för min ålder, så jag har nu hittat på ett nytt, som jag tycker, bättre uttryck: 70 är det nya 70! Det var ju vi som var de första tonåringarna, eller hur? Vi kan väl sträcka på oss i dag med all vår erfarenhet och kompetens!

Musiktipset

Leonard Cohen, som är bioaktuell med dokumentären Marianne & Leonard: Words of Love, har gjort en mängd fantastiska låtar. Mitt musiktips blir den låt jag tycker är allra vackrast: Anthem. Underbar låt, fin text och sagolik röst. Blunda och njut!

 

Dölj faktaruta
Madelein Månsson
Publicerad 2020-01-01
Våra experter
Vår panel består av experter på seniorfrågor som seniorhälsa, pensioner & skatter, träning samt sex & relationer.

Kontakta Redaktionen

Tidningen Senioren
Besöksadress: Hantverkargatan 25 B, 6 tr Stockholm
Postadress: Box 22574 104 22 Stockholm

Frågor om webbplatsen: webben@senioren.se

Senioren är

en medlemstidning för SPF Seniorerna.
Chefredaktör och ansvarig utgivare är Kristina Adolfsson.
©2015 Senioren - När insidan räknas