Skönt för armar och händer!
Hälsa & medicin | Hälsa
Foto Kristian Pohl

Skönt för armar och händer!

Madelein Månsson är Seniorens egen Må bra-expert. Här tipsar hon om träning för armar och händer.

Madelein Månsson
Publicerad 2019-06-18

Armar och händer kan behöva pysslas om lite extra ibland. Som när du styrketränat eller om du känner dig lite stel på morgonen.

Det onda minskar

Jag har själv fått artros i två fingrar på vänster hand vilket gör att jag tränar styrka för händerna varje dag. Det tar en ynka minut varje gång och då tar jag i så mycket jag bara kan. Viktigt är att man tränar upp styrkan i musklerna runt leden. Det gör definitivt att det onda minskar, så var inte rädd att träna och röra på dig!

Musiktipset

Safri Duo: Helele Vill du ha lite karnevals-stämning hemma i ditt kök? Vill du bli lite gladare? I dag berättar forskarna att dansa är humörs-höjande. Vi frigör endorfiner och blir garanterat gladare. Safri Duo är en dansk musikduo. Deras kännetecken är slagverk i kombination med electronica. Låten jag valt heter Helele och de har med sig en super duktig sångerska från Sydafrika som heter Velile. Dansa loss!

 

Dölj faktaruta

Stå på ett ben när du borstar tänderna!

Skaffa dig bra vardagsrutiner.

På mina träningspass på gymmet Saga tränar vi alltid balans. Jag säger ofta: ”Stå på ett ben när du borstar tänderna!”
De flesta har hört att det är bra att göra det, men gör alla det? Kommer alla ihåg att göra det? Antagligen inte. Ett enkelt tips för att komma ihåg är att göra övningen i 21 dagar, för då har det troligtvis blivit en naturlig ”rutin” i din vardag och du kommer automatiskt att komma ihåg att då du lyfter tandborsten lyfter du också knät.

Övningar

Bild 1. Gör ett stopptecken med höger hand. Höger arm är rak. Vinkla höger hand mot dig så långt det känns behagligt. Med hjälp av vänster hand trycker du nu försiktigt den högra handflatan ännu en liten bit mot dig. Andas lugnt och naturligt.  Slappna av i axlarna. Räkna lugnt till tio. Känn hur du försiktigt aktiverar musklerna i din högra arm.

Bild 2. Böj nu höger arm en aning och fortsätt med stopptecknet och att trycka handflatan bakåt. Du kommer nu åt några andra små muskler i armen. Slappna av i axlarna. Andas lugn och räkna till tio.
Växla till motsatt arm och gör samma sak.
En enkel övning som alla kan göra.

Dölj faktaruta

Sträva efter att ha bra rutiner som stärker din kropp.

Stärk din kropp

Alla kan förbättra sin muskelstyrka och sin balans. Välj ut någon eller några övningar och försök att få in dem som en naturlig rutin i din vardag. Sträva efter att ha bra rutiner som stärker din kropp.

Madelein Månsson

Madelein Månsson
Publicerad 2019-06-18
Våra experter
Vår panel består av experter på seniorfrågor inom medicin, pensioner & skatter, må bra samt sex & relationer.