Mjuka upp din kropp
Hälsa & medicin | Må bra med Madelein
Madelein Månsson. Foto. Kristian Pohl

Mjuka upp din kropp

Att regelbundet träna sin rörlighet gör vardagen skönare och minskar risken för skador. Seniorens Må-bra expert Madelein Månsson visar hur du mjukar upp din kropp.

Madelein Månsson
Publicerad 2020-12-09

Hur känns det när du böjer dig ner för att plocka upp något från golvet? Kan du knyta skorna stående, böjd framåt-nedåt? Hur ser planeringen ut i dina kökshyllor? Var har du placerat de tallrikar och glas som du använder dagligen?
Kanske är det dags för en ommöblering i dina köksskåp? Ett utmärkt sätt att få in lite rörlighetsträning i din vardag är när du måste sätta dig ner på huk för att ta fram en stekpanna i ett skåp längst ner och gärna långt in, eller sträcka dig högt upp och gå upp på tå för att hämta några tallrikar.
Att regelbundet träna sin rörlighet gör vardagen skönare och minskar risken för skador.
I dag, vid 76 års ålder och regelbunden träning, kan jag lägga handflatorna i golvet när jag böjer mig framåt. Jag är ett levande bevis på att det går att träna upp sin rörlighet. Det är inte speciellt svårt. Det svåraste är kanske att komma ihåg att träna lite varje dag.

 

Jag är ett levande bevis på att det går att träna upp sin rörlighet. Det är inte speciellt svårt.

 

Bild 1. När jag var 62 år och böjde mig framåt med rundad rygg kom jag ned till knähöjd med mina fingertoppar. Jag var otränad, stel och insåg att jag borde börja på ett gym. Men jag hittade inget träningspass som passade mig eller min åldersgrupp. Då utbildade jag mig på S.A.F.E. till träningsinstruktör och det har jag aldrig ångrat.

Bild 2. Stå höftbrett med raka ben. Runda ryggen. Låt armarna hänga rakt ned. Sträva efter att komma ned till golvet med fingertopparna mellan fötterna. Blås ut all luft genom munnen.
Låt huvudet hänga avslappnat.

Bild 3. Res dig sakta upp. Långsamt, kota för kota. Andas in genom näsan. Lyft armarna ovanför huvudet. Böj dig försiktigt bakåt i en båge. Repetera tre gånger. Långsamt. Ett skönt sätt att starta dagen på, eller om du suttit stilla en längre tid.

 

Musiktipset

– Vad vill du höra för musik? undrade kirurgen som skulle operera bort ett basaliom från min vänstra axel.
– Va, svarade jag, får man önska musik? Tedeschi Trucks Band, Bird on the wire.
– Va, svarade kirurgen, kan du bokstavera?
Musiken fyllde operationsrummet och jag kände ingen smärta. Lyssna du också. Underbar låt. Underbar sång av Susan Tedeschi.

Dölj faktaruta

 

Boktips om att avliva myter om mat och hälsa

Frisk utan fusk av Jessica Norrbom (doktor i fysiologi och molekylärbiolog) och Maria Ahlsén (doktor i fysiologi och biokemist). Två smarta kvinnor som vill avliva hälsomyter och låta forskningen tala för sig själv. En mycket underhållande och lärorik bok om att skilja på vetenskap och tyckande. De vill att vi ska lära oss att se upp för verkningslösa råd och produkter. Hjälper C-vitamin mot förkylning? Nej. Är kaffe verkligen vätskedrivande? Nej, men man kan bli kissnödig snabbare. Detox, hjälper det? Nej. Bör jag fasta regelbundet så att organen får vila? Nej. Är kroppen försurad och borde man äta basisk mat? Nej. Byta ut matfett till kokosolja? Absolut inte.

 

 

 

 

 

Madelein Månsson
Publicerad 2020-12-09
Våra experter
Vår panel består av experter på seniorfrågor som seniorhälsa, pensioner & skatter, träning samt sex & relationer.

Kontakta Redaktionen

Tidningen Senioren
Besöksadress: Hantverkargatan 25 B, 6 tr Stockholm
Postadress: Box 22574 104 22 Stockholm

Frågor om webbplatsen: webben@senioren.se

Senioren är

en medlemstidning för SPF Seniorerna.
Chefredaktör och ansvarig utgivare är Kristina Adolfsson.
©2015 Senioren - När insidan räknas