Dags att träna magen!
Hälsa & medicin | Må bra med Madelein
Madelein Månsson. Foto: Kristian Pohl

Dags att träna magen!

Har du inte tränat på ett tag? Inga problem. Det är aldrig försent, men ta det försiktigt i början och öka på allt eftersom.

Madelein Månsson
Publicerad 2021-04-12

Vi förlorar muskelmassa med stigande ålder, det är helt naturligt. Lika naturligt är att vi kan göra något åt det. Vi kan och vi bör träna våra muskler. Regelbundet. Magmusklerna jobbar ihop med ryggmusklerna och de är viktiga för kroppshållning och välbefinnande.
Upptaget av protein försämras också med åldern. För att bygga muskler behövs protein, därför måste vi 65-plussare äta mer protein än tidigare för att få samma behållning. Målet är att äta protein vid varje måltid.


1
Ligg på rygg med båda fötterna i golvet.  Dra in naveln och spänn magen. Hela svanken ska ha kontakt med golvet.

 

2 Låt ena foten glida framåt utmed golvet tills benet är helt rakt. Låt därefter samma fot sakta glida tillbaka till ursprungspositionen. Växla ben/fot och gör samma sak. Målet är totalt 20 gånger (10 gånger med varje ben/fot). Känns det för enkelt? Gå då vidare till nästa bilds övning.


3
Lyft båda benen. De ska vara böjda i 90 grader (underbenen är parallella med golvet). Andas in – och på utandning lyfter du huvudet och sätter hakan mot bröstet. Fingrarna bakom öronen.


4
För nu vänster armbåge mot höger knä – samtidigt som du sträcker ut vänster ben så att det blir rakt. Därefter för du tillbaka det vänstra böjda benet till utgångsställningen. Växla och gör samma sak med andra benet.

 

Må bra-tips

Vakna till kvitter. Jag har gett mig själv en present, en uppvakningslampa. Trettio minuter innan jag ska vakna tänds långsamt ett varmt ljus som liknar morgonsolen och som sakta ökar i styrka. Efter trettio minuter hörs vacker fågelsång, då vet jag att nu är det dags att öppna ögonen och kliva upp ur sängen. En skön och behaglig start på min nya dag.

Självförtroende!

Stärk dig. Enligt David Hamilton, forskare vid Harvard, kan du öka ditt självförtroende på ett mycket enkelt sätt: Stå med rak rygg, fötterna höftbrett isär, rulla bak axlarna, fram med bröstet, händerna i sidan och blicken rakt fram. Stå så i två minuter, då minskar stresshormonet kortisol och testosteronet ökar, vilket är lika med ökat självförtroende. Enklare kan det knappast bli!

Musiktipset

Brandmän gör det. Sjukvårdspersonal gör det. Flygvärdinnor gör det. Människor över hela världen gör det. Vad?
Dansar Jerusalema Challenge!  Ladda ner musiken. Du hittar dansinstruktionerna på Youtube. Klicka där på ”Jerusalema” och lär dig de enkla stegen och dansa du med! Det frigör endorfiner, är humörshöjande och du känner dig garanterat gladare!

 

Dölj faktaruta

 

Dölj faktaruta
Madelein Månsson
Publicerad 2021-04-12
Våra experter
Vår panel består av experter på seniorfrågor som seniorhälsa, pensioner & skatter, träning samt sex & relationer.

Kontakta Redaktionen

Tidningen Senioren
Besöksadress: Hantverkargatan 25 B, 6 tr Stockholm
Postadress: Box 22574 104 22 Stockholm

Frågor om webbplatsen: webben@senioren.se

Senioren är

en medlemstidning för SPF Seniorerna.
Chefredaktör och ansvarig utgivare är Kristina Adolfsson.
©2015 Senioren - När insidan räknas