Kondition: Träna sittande
Hälsa & medicin | Må bra med Madelein

Kondition: Träna sittande

Madelein Månsson är Seniorens egen personliga tränare. Hon utbildade sig till det när hon var 62 och är nu vid 77 års ålder i sin bästa fysiska form. Här visar hon hur du tränar konditionen sittandes.

Madelein Månsson
Publicerad 2021-06-21

Klicka här så öppnas en ny sida med tolv tv-klipp där Madelein Månsson visar olika övningar 

Corona-pandemin har lärt oss att vi kan och bör försöka stärka våra muskler och vår kondition med hemmaträning. Alla försök är värda applåder! Så lite som en enda ynka minuts styrketräning kan betyda mycket. Allt är bättre än inget. Även du som är i god form kan ha glädje av denna krönikas sittande konditionsträning eller så ställer du dig upp och gör precis samma rörelser till en snabbare låt. Kan man få upp flåset och bli svettig trots att man sitter på en stol? Svaret blir JA! Sätt på din älsklingsmusik, eller lyssna på någon av låtarna jag tipsar om, antingen den som går i en lugnare takt, eller den snabbare låten. Det blir tre-fyra minuters rolig och humörshöjande konditionsträning.  b

1 Sätt dig på en stol med rak rygg, gärna en bit från ryggstödet. Båda fötterna i golvet. Börja med att stampa ganska hårt i golvet i takt med musiken. Lyft knäna så högt du kan upp mot bröstet. Vinkla armarna i 90 grader och pendla med armarna som om du skulle vara ute på en rask promenad. Jag föreslår att du gör denna övning i en halv minut.
2 och 3 Växla till den andra rörelsen. Lyft armarna rakt ut åt sidan. Lyft benet, rakt eller böjt och klappa under benet. Sätt ner foten och lyft upp och ut armarna igen. Gör nu samma sak med andra benet. Flaxa upp och ner med armarna så mycket du orkar. Gör även denna övning en halv minut. Gå tillbaka till den första övningen och växla sedan mellan dessa två rörelser varje halv minut. Tänk på andningen då du tränar konditionen. Koncentrera dig på utandningen. Blås ut då du lyfter upp benet. Avsluta med att lugnt sträcka upp ena armen och därefter den andra. Krama om ena knäet och därefter det andra. Till sist – ge dig själv en kram. Lycka till!

Lederna mår bra av rörelse

Artros Kan du träna om du har ont i en led? Vi har fått lära oss att smärta är kroppens sätt att säga att vi ska ta det lite lugnare.
Men när det gäller artros och träning får vi försöka programmera om vår hjärna. Knäna säger kanske nej, men brosket i lederna mår bra av att du rör på dig.
Med stigande ålder har brosket helt enkelt försämrats i kvalitet och det är helt naturligt att det kan göra lite ont när man rör sig.
Bästa boten mot leder som värker på grund av artros är att vara fysisk aktiv. Börja lugnt och öka tempot successivt. Det gäller att få upp flåset med denna konditionsträning. När musklerna blir starkare avlastas lederna.

Dölj faktaruta

Musik-tipset

Sittande konditionsträning, (långsammare takt): ABBA, Dancing Queen
Stående konditionsträning, (snabbare takt): Dr. Alban, Sing Hallelujah!

Dölj faktaruta
Madelein Månsson
Publicerad 2021-06-21
Våra experter
Vår panel består av experter på seniorfrågor som seniorhälsa, pensioner & skatter, träning samt sex & relationer.

Kontakta Redaktionen

Tidningen Senioren
Besöksadress: Hantverkargatan 25 B, 6 tr Stockholm
Postadress: Box 22574 104 22 Stockholm

Frågor om webbplatsen: webben@senioren.se

Senioren är

en medlemstidning för SPF Seniorerna.
Chefredaktör och ansvarig utgivare är Kristina Adolfsson.
©2015 Senioren - När insidan räknas