Träna med Madelein Månsson – se tv-klippen
Nyheter | träning

Träna med Madelein Månsson – se tv-klippen

På den här sidan samlar vi tv-klipp med Seniorens Må Bra-expert Madelein Månssons övningar. Hittills har vi sex olika klipp och du hittar dem om du klickar på länken som finns i texten. Vi kommer att fylla på med fler övningar också.

Jan Hagberg
Publicerad 2021-03-09

Klicka här så kommer du till samlingssidan med alla sex övningar.

De sex övningar som finns nu är följande.
Under respektive övning finns en länk till tv-klippet med just den övningen också.

Höftböjaren

Ont i ryggen? Sitter mycket? Då bör du göra höftböjaren som Seniorens Må Bra-expert Madelein Månsson visar här. Tänk på att sätta foten mot en stol som står stadigt mot väggen, annars mot en soffa eller din säng.
Den övningen hittar du här.

Fingerträning

Det är alltid bra att mjuka upp lederna. Speciellt om du har artros. Seniorens Må Bra-expert Madelein Månssons enkla och sköna övningar smörjer fingrar, handleder och axlar. Allt på under tre minuter. Bra att göra varje dag.
Den övningen hittar du här.

Plankan – bra för hela kroppen

Plankan tränar hela kroppen. Den är absolut inte lätt första gången men den kan göras både snäll och tuff. Seniorens Må Bra-expert Madelein Månsson visar båda varianterna, den klassiska plankan och smygande plankan.
Den övningen hittar du här.

Rörlighet & balansträning

* Musklerna på framsidan av våra lår känns ibland stela av för mycket sittande. Då är det skönt att försiktigt sträcka ut musklerna så att de mjukas upp. Seniorens Må bra-expert Madelein Månsson visar den här övningen där du tränar både rörlighet och balans samtidigt.
Den övningen hittar du här.

Balansträning

  • Att nöta in en nya vana tar 30 dagar. Seniorens Må Bra-expert och seniortränare Madelein Månsson tipsar om hur du får in rutinen och visar en av de allra viktigaste övningarna för alla över 60 år. Nämligen balansträning. Så fram med tandborsten!
  • Börja försiktigt och gör bara så mycket du orkar och kan. Tänk på att balans är färskvara. Vissa dagar är man starkare, vissa dagar svagare. Men träning ger färdighet och det viktigaste är att du gör det. Hellre lite och ofta än mycket och sällan.
  • Om du gör övningarna regelbundet kommer du snart att märka att du blir starkare och får bättre balans. Tänk på att Madelein tränat länge – man ska bara jämföra sig med sig själv! Små, små steg kan göra stor skillnad för din hälsa.
  • Den övningen hittar du här.

Kungen av övningar

Seniorens Må Bra-expert Madelein Månsson demonstrerar en styrketräningsövning som kallas ”Kungen av övningar” Övningen tar två minuter och 25 sekunder och du hänger med så gott du kan.
Den övningen hittar du här.

Klicka här så kommer du till samlingssidan med alla sex övningar.

Jan Hagberg
Publicerad 2021-03-09
Våra experter
Vår panel består av experter på seniorfrågor som seniorhälsa, pensioner & skatter, träning samt sex & relationer.

Kontakta Redaktionen

Tidningen Senioren
Besöksadress: Hantverkargatan 25 B, 6 tr Stockholm
Postadress: Box 22574 104 22 Stockholm

Frågor om webbplatsen: webben@senioren.se

Senioren är

en medlemstidning för SPF Seniorerna.
Chefredaktör och ansvarig utgivare är Kristina Adolfsson.
©2015 Senioren - När insidan räknas