Ta vara på ljuset
Hälsa & medicin | Hälsa
Foto_ Barbro Wickström / Colurbox

Ta vara på ljuset

Vi påverkas av mörkret. Även om vi "fick" en timme till när vi ställde om klockan är höstmörkret en pärs för många.

Publicerad 2015-10-23

Solljus stimulerar produktionen av pigghetshormonet serotonin. Hos den som får för lite solljus ökar istället ”sömn-hormonet” melatonin. Det gör att det är helt naturligt att känna sig tröttare på vinterhalvåret.

Den som fortfarande är kvar i yrkeslivet är styrd av arbetstider och missar ofta dagsljuset. Det är mörkt när man åker till jobbet och mörkt när man kommer hem. Här har du som gått i pension en stor fördel. Du kan passa på att vara utomhus när det är ljust.

– För den som känner sig trött och omotiverad om höstmornarna rekommenderar jag ordentlig ljusexponering på morgonen, tillräckligt med sömn och försök att förbättra dina villkor för kvalitetssömn. Du bör heller inte röka, titta på en ljusstark skärm eller dricka koffeinhaltiga drycker innan du går och lägger dig. Det är också viktigt att gå ut en stund mitt på dagen under vinterhalvåret för att få mycket ljus som möjligt. Ljuset är kroppens taktpinne som ser till att många av våra biologiska processer i kroppen fungerar. Utan den kommer vi helt ur fas, säger Christian Benedict, sömnforskare vid Uppsala universitet via Hjärnfonden.

En del människor drabbas av årstidsbunden depression. Misstänker du att du är deprimerad ska du söka hjälp.

Frida Andersson Johansson
frida.johansson@veteranen.se

Tips i mörkret

Se till att få ordentlig ljusexponering på morgonen,
Försök få tillräckligt med sömn
Undvik kaffe, ljusstarka skärmar och rökning strax innan du går och lägger dig.

Dölj faktaruta

Våra experter
Vår panel består av experter på seniorfrågor som seniorhälsa, pensioner & skatter, träning samt sex & relationer.