Jeanette Gentele är Seniorens filmkritiker. Här tipsar hon om allt från Star Wars och Jurassic World till Innan vintern kommer.
Suget från biograferna avtar med ökande ljus och värme. Det måste till något extra för att vi ska gå inomhus och sätta oss två timmar i mörker. Alltså måste filmproducenterna satsa på säkra kort.
Det är svårt att inte tänka ”favoriter i repris” när man ser sommarens biorepertoar. Först ut är Solo: A Star Wars Story (25/5) som går tillbaka till när den unge Han Solo, spelad av nykomlingen Alden Ehrenreich, mötte sin co-pilot Chewbacka. I Jurrasic World: Fallen Kingdom (8/6) hotar en vulkan urtidsdjuren i den stängda parken och i Ocean’s 8 (27/6) förbereds ytterligare en kupp, denna gång riktad mot modevisningen Met Gala i New York med en helt igenom kvinnlig ensemble ledd av Sandra Bullocks.
Det nostalgiska tillbakablickande draget är gemensamt för årets storfilmer. Mamma Mia! Here we go again (27/6) handlar om hur Donna (Meryl Streep) träffade de tre männen i sitt liv spelade av Colin Firth, Pierce Brosnan och Stellan Skarsgård och som alla kunde vara pappa till hennes dotter. Sist men inte minst dyker Tom Cruise upp igen i Mission Impossible – Fallout (3/8) tillsammans med Michelle Monaghan och Rebecca Ferguson.
Med dessa kioskvältare har svenska filmer svårt att konkurrera. Och det verkar som man redan slängt in handduken.
Det är svårt att känna någon större entusiasm inför Den blomstertid nu kommer (23/6), en thriller av Victor Danell om hur allt faller samman när Sverige är under attack. Speciellt som vi redan sett två svenska filmer på samma tema, Innan vintern kommer av Stefan Jarl och Jimmie av Jesper Gansland.
En film som jag varmt vill rekommendera och som varken är en miljonsatsning eller en dystopi är Goodbye Christopher Robin (25/5) som handlar om det uppslitande förhållandet mellan författaren A.A. Milne och hans son, det vill säga Christopher Robin i Nalle Puh-böckerna och om hur en berättelse skriven speciellt för sonen blev en oväntad världssuccé och hur Christopher Robin förvandlades till och utnyttjades som en motvillig celebritet.
Jeanette Gentele