Äldre allt hetare
Foto: Colourbox
Nyheter

Äldre allt hetare

En internationell undersökning visar att fler företag upptäcker vikten av att nå konsumenter över 50.

Frida Andersson Johansson
Publicerad 2016-09-02

Som seniorer är du kanske inte van att tillhöra målgruppen för företags marknadsföring. Ofta är det ungdomar och unga vuxna som annonsörerna är ute efter. Nu ser det ut att ändras, enligt nyhetsbrevet Dagens Analys.

Företagen har insett att gruppen seniorer utgör en allt större del av befolkningen. 50+ blir allt mer inflytelserika och personer mellan 50 och 75 har ofta både tid och pengar att lägga på sina intressen. Samtidigt är seniorer ofta medvetna kunder som jämför priser och föredrar kvalitet framför kvantitet.
Inom transport, fritid, boende och hälsa är redan hälften av kunderna över 50, skriver Dagens Analys.

Konsumbarometer 2016 – Europa görs av tyska Commerz Finanz. Studien baseras på undersökningar bland konsumenter i 13 EU-länder; Belgien, Tjeckien, Danmark, Tyskland, Frankrike, Ungern, Italien, Polen, Portugal, Rumänien, Slovakien, Spanien och Storbritannien. Sverige finns alltså inte med i undersökningen.

Frida Andersson Johansson
Publicerad 2016-09-02

Kontakta Redaktionen

Tidningen Senioren
Besöksadress: Hantverkargatan 25 B, 6 tr Stockholm
Postadress: Box 22574 104 22 Stockholm

Frågor om webbplatsen: webben@senioren.se

Senioren är

en medlemstidning för SPF Seniorerna.
Chefredaktör och ansvarig utgivare är Kristina Adolfsson.
©2024 Senioren - När insidan räknas