Bara lite motion gör stor nytta för äldre
Nyheter | motion
Foto: Colourbox

Bara lite motion gör stor nytta för äldre

Det räcker med att röra på sig litegrann för att risken för äldre att dö i förtid ska minska markant. Det visar ny forskning av Umeå universitet som studerat lågintensiv fysisk aktivitet för 70-åringar.

Jan Hagberg
Publicerad 2020-10-19

Att hjärt- och kärlsjukdomar hör till de vanligaste dödsorsakerna bland äldre är inget nytt. Inte heller att stillasittande är en bidragande orsak till sämre hälsa.

Men du behöver inte röra på dig så mycket för att det ska göra stor skillnad. Forskare vid Umeå universitet har studerat hur lågintensiv fysisk aktivitet påverkar 70-åringar och de konstaterar att varje minut är viktig.

 – Vi vet sedan tidigare forskning att det inte finns någon tröskel vad gäller fysisk aktivitet som man behöver nå över för att få positiva effekter på hälsan. Den allra största effekten av att röra på dig får du ganska tidigt på spektrumet, säger Marcel Ballin, doktorand i geriatrik med bakgrund i idrottsfysiologi, och huvudförfattare till studien till TT.

Varje rörelse räknas

 Resultatet publiceras i den vetenskapliga tidskriften Sports Medicine och visar att för varje halvtimme lågintensiv fysisk aktivitet per dag minskar risken med 11 procent att drabbas av stroke, hjärtinfarkt eller förtida död. För varje halvtimme måttlig fysisk aktivitet per dag minskar risken med 36 procent och för varje timme stillasittande per dag ökar risken istället med 33 procent.

 På grund av en rad olika faktorer blir det, enligt Marcel Ballin, svårare med åldern att nå upp till högre fysisk intensitet och därför är det värdefullt att kunna visa att lågintensiv aktivitet gör stor skillnad för äldres hälsa eftersom det är det som äldre till största delen ägnar sig åt dagligen.

 – Att bara promenera, strosa runt eller utföra vardagliga hushållssysslor kan man generellt sett klassa som lågintensiv aktivitet, medan en sak som trädgårdsarbete kan anses måttligt intensivt. Lågintensiv aktivitet handlar helt enkelt mer om det här med att påta i hemmet, vardagssysslor och allmän rörelse, säger Marcel Ballin.

 Oavsett vilken intensitet du utför är det bra att veta att varje rörelse räknas.

– Så fort man egentligen bryter stillasittandet och gör någonting så börjar positiva saker hända i kroppen, säger Marcel Ballin.

 

Jan Hagberg
Publicerad 2020-10-19
Våra experter
Vår panel består av experter på seniorfrågor som seniorhälsa, pensioner & skatter, träning samt sex & relationer.

Kontakta Redaktionen

Tidningen Senioren
Besöksadress: Hantverkargatan 25 B, 6 tr Stockholm
Postadress: Box 22574 104 22 Stockholm

Frågor om webbplatsen: webben@senioren.se

Senioren är

en medlemstidning för SPF Seniorerna.
Chefredaktör och ansvarig utgivare är Kristina Adolfsson.
©2015 Senioren - När insidan räknas