Digitala hjälpare gör succé
Uppskattade. Cintya Calles Soriano och Björn Karlsson.
Nyheter | Stöttar

Digitala hjälpare gör succé

Att få besök av en digital hemguide blir alltmer populärt bland äldre i Upplands-Väsby norr om Stockholm.

Jan Arleij
Publicerad 2023-02-21

Nu anställer kommunen sin andra guide, sedan efterfrågan ökat kraftigt bland seniorerna.

Upplands-Väsbys hittillsvarande enda digitala hemguide Björn Karlsson har blivit något av en kändis bland många av kommunens seniorer.

Han uppskattas stort för sin hjälp hemma hos äldre med saker som att installera bank-ID och att lösa olika tekniska utmaningar med exempelvis skrivare och dator.

Blir glad

Björn Karlsson har arbetat som kommunens digitala hemguide sedan 2021. Bara under förra året gjorde han närmare 280 hembesök hos äldre:

– Jag är väldigt glad över att mottagandet av tjänsten har varit så varmt. Nästan varje dag får jag höra att det här är det bästa som kommunen har satsat på.

Det gör arbetet väldigt givande och bekräftar att det man gör är viktigt och ligger rätt i tiden, menar Björn Karlsson.

Minska utanförskap

Kommunledningen håller med. Framgången gör att politikerna tar ett steg till.

– Den digitala hemguiden är ett exempel på hur man kan minska utanförskapet bland äldre, säger omsorgsnämndens ordförande Barbro Brolin (S).

Barbro Brolin.

– Det finns många smarta IT-lösningar som kan upplevas som svåra, men med hjälp av den digitala hemguiden hjälper vi Väsbys äldre att bli vän med dem. Att till exempel våga ha ett bank-ID installerat på mobilen gör ju vardagen betydligt lättare.

”Livsviktigt”

Kommunens nyanställda digitala hemguide heter Cintya Calles Soriano. Hon är utbildad IT-pedagog och har tidigare arbetat med rehabilitering av seniorer med synnedsättning.

– För mig är det livsviktigt att äldre lär sig använda digitala verktyg. Jag ser en stor uppgift i att stödja seniorer för att de ska kunna göra vardagliga saker som att ta del av information och upprätthålla ett socialt liv.

Så går det till

Digitala hemguiden legitimerar sig alltid vid hembesöken.
De vanligaste frågorna handlar om Bank-ID, hjälp med bortglömda lösenord och koder och hur man gör bankärenden digitalt.
Den äldsta personen som kontaktat den digitala hemguiden var 98 år.
För att boka den digitala hemguiden ringer man kommunens växel och beskriver sitt önskemål. Det kan ta ett par dagar innan man får återkoppling.
För att få hjälp behöver man ha fyllt 70 år och vara boende i Upplands Väsby kommun.

Upplands-Väsby kommun har över 49 000 invånare. Kommunen, ligger mellan Stockholm och Uppsala.

Dölj faktaruta
Jan Arleij
Publicerad 2023-02-21

Kontakta Redaktionen

Tidningen Senioren
Besöksadress: Hantverkargatan 25 B, 6 tr Stockholm
Postadress: Box 22574 104 22 Stockholm

Frågor om webbplatsen: webben@senioren.se

Senioren är

en medlemstidning för SPF Seniorerna.
Chefredaktör och ansvarig utgivare är Kristina Adolfsson.
©2024 Senioren - När insidan räknas