Se upp om du vill ha kvittot på papper
Foto: Getty Images
Nyheter | Digitalisering

Se upp om du vill ha kvittot på papper

Den som anmäler sig som användare av Kivra kan inte räkna med att få ett papperskvitto i butiken.

Jan Arleij
Publicerad 2023-01-12

Kivra är en digital tjänst där man kan samla och lagra dokument som brev, fakturor och kvitton.

– Saker som man annars hade haft i pärmar, byxfickor eller i olika pappershögar. Säkert, tillgängligt och bra för miljön, säger kommunikationschefen Henrik Höglin till Senioren.

Men alla är inte nöjda med hur den snabba digitaliseringen fungerar. Användare av Kivra har hört av sig till Senioren med farhågor om svårigheter att få sina kvitton i pappersform i butiken.

Man upplever helt enkelt inte att man har sagt ja till att inte längre kunna få också sitt papperskvitto i butiken bara för att man har tackat ja till att få det lagrat digitalt.

Digital form

Men så här fungerar Kivra: Om du har anmält sig som användare digitaliseras dina kvitton med automatik. Du går då också automatiskt med på att inte längre erbjudas ett papperskvitto i butiken.

Om du hellre vill ha ett papperskvitto direkt i butiken måste du själv aktivt välja det alternativet i dina inställningar i Kivra.

Måste avaktivera

ICA Maxi i Bromma Blocks är en av många butikskedjor som samarbetar med Kivra. Om kunden har anmält sig som användare av Kivra så går alltså alla kvitton från alla ICA och andra anslutna kedjor och affärer till kundens ”brevlåda” i Kivra – i digital form.

– Önskar kunden papperskvitto som standard måste kunden avaktivera den digitala kvittotjänsten i Kivra, bekräftar ICA Maxis informationstjänst.

Kan få ändå

För den kund som inte är med i Kivra erbjuds papperskvitton som vanligt.

Om en kund som är Kivra-användare ändå vill ha kvittot i pappersform, så löser man det på plats, uppger ICA Maxis informationstjänst.

– Självklart kan kunden få papperskvitto ändå om de ber om det i kassan, säger man från ICA Maxis informationstjänst till Senioren.

Skatteverket

Enligt Konsumentverket ska man alltid bli erbjuden ett kvitto, antingen ett papperskvitto eller ett elektroniskt kvitto. Skatteverket är den myndighet som har tillsyn över den lag som reglerar detta.

– Det finns ingen lagstiftning som säger att kunden har rätt till papperskvitto i butiken om kunden har fyllt i hos Kivra att man önskar den digitala kvittotjänsten, säger Conny Svensson som är nationell samordnare på Skatteverket.

Så fungerar det

När man aktiverar kvittotjänsten i Kivra tackar man ja till digitala kvitton men också automatiskt nej till papperskvitton från företag som är anslutna, och som successivt ansluter sig till Kivra.

Kvittot skickas då automatiskt till dig i Kivra om du antingen uppvisar medlemskap hos ett företag som är ansluten till Kivra, eller om du har ditt betalkort kopplat till Kivra.

Dölj faktaruta

Då handlar det i stället om ett frivilligt avtal som kunden ingått med Kivra.

Det är alltså alltid upp till kunden att säga upp kvittotjänsten hos Kivra om kunden vill vara säker på att kunna få ett papperskvitto i butiken?

– Ja, det stämmer, säger Conny Svensson.

De är anslutna till Kivra

Här är några av de företag som man kan få digitala kvitton från via Kivra, eller som är på gång.

Åhléns
Ica
Min Doktor
Hemmakväll
Kjell & Company
Cervera
Jula
Brödernas
Elon
Ur & penn
DOZ apotek

Dölj faktaruta
Jan Arleij
Publicerad 2023-01-12

Kontakta Redaktionen

Tidningen Senioren
Besöksadress: Hantverkargatan 25 B, 6 tr Stockholm
Postadress: Box 22574 104 22 Stockholm

Frågor om webbplatsen: webben@senioren.se

Senioren är

en medlemstidning för SPF Seniorerna.
Chefredaktör och ansvarig utgivare är Kristina Adolfsson.
©2024 Senioren - När insidan räknas