Läkemedel ger äldre dödliga hjärtrubbningar
Nyheter | Varning
Foto: Colourbox

Läkemedel ger äldre dödliga hjärtrubbningar

Nästan 500 000 personer 65 år och äldre får läkemedel som kan orsaka livshotande hjärtrubbningar. Det visar en ny studie från Socialstyrelsen.

Jan Arleij
Publicerad 2019-04-16

Risken beskrivs visserligen som liten av Socialstyrelsen. Men den bör noga tas i beaktande av läkare.

Särskild uppmärksamhet behövs när det gäller äldre med många olika mediciner.

Idag förskrivs i snitt fem olika läkemedel till personer som är 75 år eller äldre. Den höga förskrivningen innebär en ökad risk för allvarliga biverkningar, konstaterar Socialstyrelsen.

Antidepressiva

En ovanlig, men livshotande, sådan biverkan är läkemedelsframkallad rubbning av hjärtats rytm.

Ofta, men inte alltid, handlar det om antidepressiva eller antipsykotiska läkemedel som orsakar hjärtrubbningen, visar Socialstyrelsen i studien som presenterades i mitten av  april.

Inte känt

Syftet med kartläggningen är att belysa förekomst och risker för en speciell typ av läkemedelsframkallad hjärtkammararytmi, så kallad Torsades de Pointes, TdP.

Att äldre personer, och framför allt de allra äldsta, löper högre risk att drabbas, beror alltså främst på hög förskrivning av antidepressiva läkemedel.

– Resultaten visar att både förskrivningen av dessa läkemedel och förekomsten av TdP-hjärtarytmi är betydligt högre än vad som varit känt tidigare, säger Bengt Danielsson, projektledare och medicinskt sakkunnig.

Var sjätte person

Var sjätte person som är 65 år eller äldre har minst ett läkemedel som ökar risken för denna hjärtrubbning.

Cirka hälften av förskrivningarna består av antidepressiva läkemedel, där Citalopram är det enskilt vanligaste läkemedlet.

Det finns en överdödlighet bland äldre som förskrivits antidepressiva och antipsykotiska läkemedel.

Källa: Socialstyrelsen

Dölj faktaruta
Jan Arleij
Publicerad 2019-04-16
Våra experter
Vår panel består av experter på seniorfrågor inom medicin, pensioner & skatter, må bra samt sex & relationer.