Polisens drag: Skicka vykort till alla 70-plussare
Foto: Polisen
Nyheter | bedrägerier

Polisens drag: Skicka vykort till alla 70-plussare

Bedrägerierna mot äldre ökar lavinartat och nu skickar polisen ut vykort till alla 70-plussare i landet i ett försök att minska antalet brott.

Jan Hagberg
Publicerad 2023-02-17

– Vi behöver öka kunskapen hos de äldre och nå fler som riskerar att utsättas för brott. Genom vykorten når vi ut till 1,2 miljoner hushåll och hoppas att fler, som kanske inte tidigare fått information, ska ta del av våra råd om hur man undviker att bli lurad, säger Lotta Mauritzson, brottsförebyggare på polisens nationella bedrägericentrum.

Förra året ökade telefonbedrägerierna med hela 86 procent jämfört med året innan. Summan av brottsvinsterna uppgår till långt över en halv miljard, närmare bestämt 619 miljoner kronor.

Lotta Mauritzson.

Senioren har upprepade gånger skrivit om bedrägeribrotten mot äldre. Inte minst har det visat sig att kriminella ligor har börjat riktat in sig på att lura äldre. Det kan du läsa mer om här.

– Genom satsningen vill vi försvåra för bedragarna att utföra bedrägeribrotten för att på så sätt minska handlingsutrymmet i den kriminella ekonomin, säger Lotta Mauritzson.

Vykorten skickas ut närmaste veckan och det viktigaste är att om någon ringer och vill att du ska identifiera dig eller lämna ifrån dig några uppgifter ska du bara lägga på luren. Då handlar det om bedrägeri.

Skydda dig mot telefonbedrägerier

1. Lägg på luren
Om någon ringer upp dig och du blir osäker ska du avsluta samtalet. Det gäller oavsett om personen säger sig vara en släktning, från banken, ett företag eller en myndighet.

Förbered något du kan säga för att avsluta samtalet snabbt, eller lägg på direkt. Du behöver inte vara artig.

2. Logga inte in
Identifiera dig aldrig med bank-id och lämna aldrig ut koder från bankdosa eller till betalkort på uppmaning av någon annan.

Seriösa företag, organisationer och myndighet tar aldrig kontakt och ber dig logga in eller lämna ut personliga uppgifter på det sättet.

3. Lita inte på den som ringer
Bedragaren kan försöka stressa dig genom att säga att du är på väg att förlora pengar eller att någon anhörig har råkat illa ut.

Lita inte på personen som ringer även om den verkar trovärdig och har personlig information om dig.

Källa: Polisen

Jan Hagberg
Publicerad 2023-02-17

Kontakta Redaktionen

Tidningen Senioren
Besöksadress: Hantverkargatan 25 B, 6 tr Stockholm
Postadress: Box 22574 104 22 Stockholm

Frågor om webbplatsen: webben@senioren.se

Senioren är

en medlemstidning för SPF Seniorerna.
Chefredaktör och ansvarig utgivare är Kristina Adolfsson.
©2024 Senioren - När insidan räknas