För att hantera effekterna av Caremaskandalen begärde stadsledningen via stadsdirektören i Stockholms stad att PR-bolaget Kreab skulle kallas in. Totalt har 150 000 kronor betalats till Kreab. Ansvariga politiker vill inte kommentera.
Det är SVTs Rapport som har granskat Kreabs fakturor till Stockholms Stad.
Skattemedel visar sig ha gått till att låta Stockholms stad putsa Caremas anseende inom äldreomsorgen efter höstens alla skandaler.
Enligt den aktuella fakturan från Kreab till skattebetalarna i Stockholm ingick träning med kamera, framtagande av budskap, planering av anhörigmöte och rådgivning kring mediehantering. Summa 155 625 kronor.
Mediahantering
Stockholms kommun är en av Sveriges största köpare av PR och mediehanteringstjänster. Totalt betalar Stockholm i år många tiotals miljoner kronor för mediehantering och PR. Beställare är stadsledningskontoret.
Enligt branschtidningen Resumé köpte Stockholm stad totalt kommunikationstjänster för 77 miljoner kronor under 2010. Det är också betydligt mer än vad till exempel Regeringskansliet lägger på PR.
Vill inte kommentera
Rapport har gång på gång försökt få de ansvariga politikerna i Stockholm stadshus, moderaterna Joakim Larsson och Sten Nordin, att förklara sitt agerande. Första kontakten togs i förra veckan. Men ingen vill i dag prata, uppger Rapport.
Kreab har starka kopplingar till Moderaterna, som styr Stockholms Stad.
Jan Arleij
jan.arleij@veteranen.se