Elcyklar för alla!
Omvärld & ekonomi | På hjul
Foto: Bo Dellensten

Elcyklar för alla!

Utbudet av cyklar har ökat enormt under senare år. Nu finns cyklar för snart sagt alla former av cykling. Det finns också sådana som är speciellt lämpade för äldre. Elcyklar, cyklar med lågt insteg och trehjuliga cyklar.

Tidningen Senioren
Publicerad 2016-04-20
Utpräglad terrängcykel från Giant, Full-E+. Fjädring på fram- och bakhjul, motorn sitter i vevpartiet och batteriet på det diagonala ramröret. Skivbromsar fram och bak. 11 utväxlingar. Cirkapris 35 500 kr.
Terrängcykel från Crescent, Elgar, med motor i vevpartiet. Cykeln har fjädrande framgaffel, skivbromsar bak och fram, utanpåliggande växel med 10 utväxlingar. Cirkapris 32 000 kr.
Elcykel från Skeppshult, cykEL 8. Motorn sitter i vevpartiet, batteriet i pakethållaren. Cykeln har hydrauliska skivbromsar både fram och bak. Baknavet är 8-växlat. Cirkapris 30 000 kr.
HP Scorpion fs 26 plus är en trehjulig liggcykel. Cykeln har extahög sits för att underlätta i- och urstigande. Den har 27 växlar, fjädring på alla tre hjulen och skivbromsar på framhjulen. Cykeln är hopfällbar. Den finns med och utan motor. Cirkapris från 45 200 utan motor, med motor 69 700 kr.
HP Gekko, trehjulig liggcykel. Motorn sitter i bakhjulet och batteriet är monterat under sitsen. Cykeln har skivbromsar på framhjulen och 24 växlar. Cykeln finns med högt, alternativt lågt placerad sits. Cykeln som är hopfällbar finns även utan motor. Cirkapris från 24 500 kr utan motor, med motor 51 000 kr.
Trehjulig elcykel från Helkama, Trike E. Cykeln har motorn i vevpartiet, batteriet strax ovanför. Baknavet är treväxlat, bromsarna är handmanövrerade. Cirkapris 32 200 kr.
Elhybrid från Giant, Prime. Fjädrad framgaffel och fjädrande sadelstolpe, handmanövrerade hydrauliska skivbromsar fram och bak. Motorn sitter i vevpartiet och batteriet på pakethållaren. Cykeln har nio utväxlingar. Cirkapris 25 500 kr.
Lågprismodell från Biltema. Cykeln har lågt insteg, motorn i framhjulet och batteriet monterat i pakethållaren. Kedjeskyddet är heltäckande. Handbroms fram och fotbroms bak. 7-växlat baknav. Cirkapris 8 500 kr.

Det är ett faktum att många äldre successivt slutar cykla. Skälen är varierande. En del tycker att de har sämre balans och är rädda för att köra omkull. Andra har märkt att de inte är lika starka som när de var tjugo, och tycker att det är skäl nog att ställa undan cykeln. Så finns det de som tycker att de blivit oviga och har svårt att grensla en cykel, särskilt en vanlig herrcykel.

Men hav tröst, det finns bot. Och det finns skäl att söka bot. Cykling är en av de skonsammaste motionsformerna. Man kan själv enkelt reglera hur fort man cyklar. Dessutom har cyklingen som motionsform fördelen att man kommer ut i friska luften och kan njuta av omgivningen och vädrets och naturens växlingar. Spinning på ett gym ger samma motion, men definitivt inte samma livskvalitet.

Den som tycker sig ha dålig balans kan skaffa en vanlig trehjuling eller en trehjulig liggcykel – världens kanske säkraste och roligaste cykel.
Den ovige kan välja en cykel med lågt insteg. Och den som tycker att benmusklerna inte är vad de varit kan skaffa en elcykel. Även den med starka benmuskler har förresten glädje av en elcykel.

En vanlig cykel med hjälpmotor

Elcyklar har blivit allt vanligare. Lättaste sättet att känna igen en elcykel är när du blir omkörd av en person som inte verkar det minsta trött medan du kämpar flåsande i en uppförsbacke…
En elcykel är en vanlig cykel med hjälpmotor. Motorn hjälper till när man trampar – trampar man inte så hjälper motorn inte till – det är alltså ingen elmoped. Motorn hjälper till upp till 25 km/t, sen slår motorn ifrån och man får trampa på för egen kraft. En fördel är att motorn kan kopplas i och ur efter behag. På slätmark kan man trampa på utan motorhjälp, men när man kommer till en motbjudande backe kopplar man in motorn och backen plattas till.
Samma sak med motvind. Motvind är för den vanlige cyklisten ganska vedervärdigt. Efter en uppförsbacke kommer en nerförsbacke men efter motvind kommer mera motvind. Med en elcykel elimineras motvinden och man trampar på som vanligt.

Finns i olika former

Elcyklar finns i olika former: herrcyklar, damcyklar, terrängcyklar, hybridcyklar, tandemcyklar. Det finns bara en cykeltyp som inte finns att få med motor: tävlingscyklar.
När man väljer en elcykel ska man tänka på samma sätt som när man köper en vanlig cykel. Hur ska jag använda den? För korta cykelturer i stan eller för längre utflykter, eller rentav för cykelsemester?
För de kortare turerna i stan är en enkel stadscykel att föredra, gärna en med lågt insteg. Vill man åka snabbt på längre sträckor är en hybridcykel att föredra. Hybridcyklar finns med både så kallad dam- och herram. Den som vill ut i skogen och köra över stock och sten bör välja en terrängcykel.

Om man väljer en cykel med elmotor ska man se upp med var motorn är placerad. Cyklar med motorn placerad intill vevpartiet har egenskapen att de är starkare än de andra typerna i uppförsbackar. På minussidan kommer att de är dyrare än andra och lite bullrigare, samt att de sliter kedjor. Vill man ha en terrängcykel med elmotor ska man alltså välja en cykel med motorn i vevpartiet. Den som bor på en ort med stora höjdskillnader bör även den överväga en cykel med motorn i vevpartiet.
Tänker man ägna sig åt stillsam cykling i tätort med måttliga höjdskillnader kan man nöja sig med en motor i framhjulet, som är den billigaste varianten.
En tredje variant har motorn i bakhjulet – den har samma svaghet som modeller med motorn i framhjulet – att den inte är lika stark i uppförsbackar som cyklar med motorn i vevpartiet.

Ska vara behaglig

Prova cykeln innan du köper den, vare sig den har motor eller ej. Prova hur bromsarna fungerar. De ska ta jämnt och behagligt utan att hugga. Provcykla i en uppförsbacke. En del cyklar går lättare i uppförsbackar än andra. Om miljön tillåter ska du också prova styrningen för att känna om cykeln är livlig och lättsvängd eller lite långsammare i svängarna. Vilket man föredrar är en smaksak, men man ska välja en cykel man trivs med.
En elcykel ska man prova dels med motorn inkopplad, dels urkopplad. Den ska vara behaglig att cykla utan motorhjälp. Motorn ska dra jämnt och växling mellan olika effektlägen ska kunna ske utan ryck.
Den som känner sig otrygg på en tvåhjuling kan skaffa en trehjuling. Den vanligaste typen ser ut som en vanlig cykel men med två hjul fram. Det finns även modeller med två hjul bak, men den varianten bör undvikas eftersom den lätt blir instabil. Även modellen med två hjul fram måste hanteras med försiktighet. På grund av att man sitter så högt blir tyngdpunkten hög och man riskerar att välta i kurvor.

Trehjuliga liggcyklar

En ur fallsynpunkt säkrare typ av trehjuling är en liggcykel. En trehjulig liggcykel med två hjul fram är förmodligen en av de säkraste cykeltyper som existerar. Risken att välta är minimal på grund av den låga tyngdpunkten. Man sitter lågt och skulle man välta är fallhöjden minimal. Krockar man, så krockar man med fötterna först, medan vanliga cyklister flyger med huvudet före vid en krock.

OBS: Betänk att en liggcykel är lägre än en vanlig cykel och kan vara svårare för övriga trafikanter att upptäcka. Ett tips är att fästa en ”barnflagga” i lysande färg på cykeln. Var alltid vaksam på omgivande trafik.

Trehjuliga liggcyklar finns att köpa i Sverige, men bara i vissa specialbutiker. De finns att få med och utan motor. Eftersom de tillverkas tämligen hantverksmässigt är de dyrare än vanliga industriellt tillverkade cyklar. På kontinenten och i USA blir trehjuliga liggcyklar, så kallade trikes, allt populärare eftersom de är så bekväma och snabba. Den låga positionen ger ett lågt luftmotstånd, som är högre än rullmotståndet i farter över 12-15 km/t. Det är lite gokart-känsla över cykling med en trike.
Motorerna på elcyklar är på 250 watt enligt lag. Batterierna är numer av litiumjon-typ. De har en livslängd på cirka fem år. De bästa kan laddas 800-1 000 gånger. Köp en elcykel av känt fabrikat och från en väletablerad återförsäljare som kan leverera ersättningsbatterier och tillförlitlig service.
Kolla batteriets livslängd, hur många gånger det kan laddas och hur lång garanti säljaren ger. Batteriets kapacitet sjunker successivt. Begär uppgifter om hur batteriet åldras och vilka garantier tillverkaren ger om batteriets åldrande.

Priserna varierar mycket

I reklamen anges cykelns aktionsradie. Oftast påstås det att aktionsradien är mellan 30 och 50 km. Det beror på terrängen och på hur mycket hjälp man vill ha. Man kan ta ut mer eller mindre effekt ur batteriet. Ett objektivt mått på batteriets energiinnehåll är hur många wattimmar batteriet innehåller. Antalet wattimmar varierar mellan cirka 200 och 550.
Priserna på elcyklar är mycket varierande. De finns att köpa från cirka 8 000 kr upp till 75 000 kr.

Text Bo Dellensten

Köpställen

Dölj faktaruta
Tidningen Senioren
Publicerad 2016-04-20
Våra experter
Vår panel består av experter på seniorfrågor som seniorhälsa, pensioner & skatter, träning samt sex & relationer.

Kontakta Redaktionen

Tidningen Senioren
Besöksadress: Hantverkargatan 25 B, 6 tr Stockholm
Postadress: Box 22574 104 22 Stockholm

Frågor om webbplatsen: webben@senioren.se

Senioren är

en medlemstidning för SPF Seniorerna.
Chefredaktör och ansvarig utgivare är Kristina Adolfsson.
©2015 Senioren - När insidan räknas