Hälsa & medicin

Farligt med hög puls vid träning?

Publicerad 2009-05-11

Fråga Liksom många 65+are har jag börjat träna på gym sedan två år för att få allsidig motion utöver dagliga promenader.
Min vilopuls är 60-61, när jag cyklar är pulsen 110-115 (i början på gymmet 125-130) och i roddmaskin, 5 min kommer pulsen upp till 145. Är så hög puls farligt i längden?
Jag är annars helt frisk (blodtryck 130/80, BMI=medel, tar inga mediciner) jag känner ej yrsel eller liknande vid rodden och tränar två gånger i veckan.

Hälsosam motion

Svar Målet med din träning är att få allsidig motion – förutom dagliga promenader. Med vilopuls menas den puls man har när man vaknar, eller efter att ha vilat under en längre tid. Vilopulsen är ett mått på hur god kondition man har. Din vilopuls är 60-61, vilket är en idealisk frekvens, som alltså tyder på en god kondition, eftersom vilopulsen sjunker i takt med att konditionen förbättras.
När du tränar i roddmaskin kommer pulsen upp i 145 och du frågar om så hög puls är farligt i längden. Med roddmaskinen gör du så kallad kretsloppsträning, en form av aktivitet som belastar hjärt-lungsystemet och som förbränner energi. Din max-puls (145) beror framför allt på åldern, och i mindre grad på din kondition. Man kan schablonmässigt beräkna maxpulsen för män genom att dra den faktiska åldern från 220. Om jag antar, att du som 65+, idag är 70 år, så skulle din maxpuls vara 220-70=150 slag per minut. Om du just råkar ha fyllt 65 år så skulle din max-puls sålunda vara 220-65=155 slag i minuten.
Du har normalt blodtryck, äter inga mediciner och anser dig frisk. Så länge du mår bra och tycker det är roligt, kan du själv bedöma din maxpuls och hur du vill gå, respektive ”ro”, vidare. Det hänger i längden på din ålder och motivation – energiförbränning och/eller allsidig motion.
Man ska aldrig pressa sig till det yttersta, utan sträva efter välbefinnande och trivsel – framförallt när man tränar. Trivs och ha roligt – då kan du lugnt träna vidare och glädja dig åt din fina kondition, utan alltför stora prestationskrav

Barbro Beck-Friis

Professor i geriatrik, tidigare överläkare vid Motala lasarett.

 

Våra experter
Vår panel består av experter på seniorfrågor som seniorhälsa, pensioner & skatter, träning samt sex & relationer.

Kontakta Redaktionen

Tidningen Senioren
Besöksadress: Hantverkargatan 25 B, 6 tr Stockholm
Postadress: Box 22574 104 22 Stockholm

Frågor om webbplatsen: webben@senioren.se

Senioren är

en medlemstidning för SPF Seniorerna.
Chefredaktör och ansvarig utgivare är Kristina Adolfsson.
©2015 Senioren - När insidan räknas