Region Stockholm svarar på kritiken
Foto: Getty Images
Nyheter | vaccinering region stockholm

Region Stockholm svarar på kritiken

Det är fortfarande stora svårigheter att boka andra dosen vaccin i Region Stockholm och många upprörda personer har hört av sig till Senioren. Vi tog kontakt med Region Stockholm och frågade varför det inte fungerar som det ska.

Jan Hagberg
Publicerad 2021-05-18

Senioren har tidigare skrivit om svårigheterna med att boka den andra dosen vaccin mot covid-19 i Region Stockholm. Du hittar den artikeln här.

Det gäller också bara de som har fått första dosen på någon av de tillfälliga vaccinationscentralerna. Fick du första dosen på en vårdcentral ska du samtidigt ha fått en tid för andra dosen.

Nu är det många som inte har fått det utlovade sms:et om att boka för andra dosen och för många som har fått sms:et kan de ändå inte boka, varken via appen Alltid öppet eller genom ett telefonsamtal.

Tidsgränsen närmar sig för många

Och för många närmar sig Folkhälsomyndighetens rekommenderade gräns på sex veckor för Pfizer och Moderna när det gäller tidsintervallet mellan dos 1 och dos 2.

Senioren kontaktar Region Stockholms vaccinsamordnare Magnus Thyberg för att fråga varför det inte fungerar och han hänvisar till pressansvarige Erik Magni som svarar så här på Seniorens frågor.

Frågorna och svaren är via mail.

Hur länge ska personer vänta för att kunna boka andra dosen?

– Jag förstår att många känner oro och vill boka in den andra dosen och när man fått ett sms så är det möjligt att boka in en tid för den andra dosen på en vaccinationsmottagning. Och man behöver inte ta den andra dosen på samma plats som den första.

­– Sms:et skickas cirka en till två veckor innan det är dags för den andra dosen. Och det beror också på vilket vaccin man fått. För Pfizer och Modernas vacciner rekommenderas sex veckor mellan den första och andra dosen och för Astra Zeneca rekommenderas nio till tolv veckor. När man får sms:et beror alltså på vilket vaccin man tagit.

– Varför fungerar det inte?

Det har skickats ut över 7 000 sms och över 1 400 tider för den andra dosen har bokats in på vaccinationsmottagningarna. Så för de allra flesta ska det fungera. Men det kan finnas de som av olika anledningar inte fått ett sms, trots att rätt antal dagar passerat, och då kan man gå in i Alltid Öppet och se om det öppnats upp en möjlighet att boka den andra dosen.

– Ska de vara oroliga?

Man behöver inte vara orolig. Har man vaccinerat sig så finns den första dosen registrerad i Vaccinera, så vi vet när den första dosen gavs och vilket vaccin som gavs. Dessutom har vi ett särskilt vaccinationsspår för den andra dosen så vaccin finns reserverat för den gruppen.

– Vad ska de göra?

Jag tror att många vill boka in den andra dosen tidigare än vad som nu är möjligt och då behöver man vänta på sms:et. Har man tagit Astra Zeneca så är det ju minst nio veckor till den andra dosen. Vet man att det redan nu gått rätt antal veckor så kan man besöka Alltid Öppet och se om det öppnats upp för att boka den andra dosen.

– Viktigt att veta är också att det inte är farligt om den andra dosen tas någon vecka senare än rekommenderat. Den första dosen skyddar mot svår sjukdom och behov av sjukhusvård och effekten försvinner inte om man väntar något längre än de veckor som rekommenderas. Men oavsett det så är målsättningen att man ska erbjudas den andra dosen inom rekommenderat tidsintervall.

Det var Seniorens frågor och Region Stockholms svar.

Återstår att se om problemen fortsätter eller om det fungerar bättre framöver.

Jan Hagberg
Publicerad 2021-05-18

Kontakta Redaktionen

Tidningen Senioren
Besöksadress: Hantverkargatan 25 B, 6 tr Stockholm
Postadress: Box 22574 104 22 Stockholm

Frågor om webbplatsen: webben@senioren.se

Senioren är

en medlemstidning för SPF Seniorerna.
Chefredaktör och ansvarig utgivare är Kristina Adolfsson.
©2024 Senioren - När insidan räknas