Ibland möts vi av komplicerade knappval innan vi får prata med rätt person. Ibland är det hopplöst att höra vad som sägs. Vissa telefonsamtal kan vara påfrestande. Men det finns gratis hjälp att få – Teletal!
Visst kan det ta emot att ringa det där formella samtalet till vården, myndigheter, elbolag, telefonbolag eller hyresvärdar.
Bara att knappa sig fram till en mänsklig röst kan vara påfrestande. Och det är inte alltid lätt att göra sig förstådd eller själv förstå vad som sägs och bestäms.
Proffs hjälper dig ringa
Men det finns professionell hjälp att få. Exempelvis för den som har svårt att höra eller tala, har problem med minnet, hjärntrötthet eller svårt att fokusera på grund av diagnoser eller psykiska nedsättningar.
Hjälper ofta till med minnesanteckningar
Teletal är Post- och telestyrelsens tjänst för alla som behöver stöd under ett telefonsamtal. Varje månad ringer det över 3 000 gånger hos Teletal.
– Det räcker med att du tycker att samtalet är en utmaning så kan du få hjälp av oss. Det vanligaste man vill ha hjälp med är samtal till sjukvården, kommuner och myndigheter. Den vanligaste servicen man vill ha hjälp med är anteckningsstöd. Då finns vi med under hela samtalet och för minnesanteckningar som man sedan får av oss, berättar Jessica Norström, ansvarig för tjänsten Teletal.
Ger gratis hjälp att ringa
Tjänsten är alldeles gratis. Så här går den till: Du ringer upp ett gratisnummer och får svar av en samtalstolk.
– Vi frågar ”Hur kan vi hjälpa till?” Vi går igenom vad just du behöver hjälp med. Har du till exempel talsvårigheter kan vi förtydliga vad du säger. Vi kan hjälpa till med att hålla en röd tråd och med alla knappval. Bara att ta sig fram är ju en vetenskap, säger Jessica Norström och fortsätter:
– När vi vet vad du behöver hjälp med går vi igenom hur samtalet kommer att gå till. Vi berättar att vi finns med hela tiden. Samtalet kommer att genomföras som ett tvåpartssamtal, men vi finns i bakgrunden som ett stöd.
De har tystnadsplikt
Tolken ringer sedan upp och finns med som en tredje part under hela samtalet och stöttar utifrån behoven.
När ärendet är klart finns tolken kvar i luren och stämmer av. Gick allt som det skulle? Fick du uträttat det som behövdes? Saknar du information? I så fall kan tolken ringa upp igen.
– Vi har tystnadsplikt. Inget som sägs lämnar den som varit med i samtalet. Anteckningar skickas bara till dig som användare och tas bort efter 30 dagar. Ingen annan kommer åt dem. Du kan få dem på länk eller brev. Och vill du vara anonym får du vara det.
Så gör du
- Ring 020-22 11 44. Tjänsten är öppen måndag-fredag 7.30-20.00. På lördagar, söndagar och helgdagar är öppettiderna 12.00-16.00. Tjänsten är gratis.
- Du kan ringa utan att boka tid. Du kan också förbereda samtalet genom att skicka ett mejl till samtalstolk@teletal.se.
- Under samtalet finns samtalstolken med och hjälper dig med det just du har behov av. Det kan handla om att tolka otydligt tal, ge stöd för minnet, föra minnesanteckningar som du sedan får eller hjälpa dig genom telefonväxlar och knappval.