Erbjudandet blev en förlustaffär
Barbro Holm Ivarsson. Foto: Carl Bredberg
Ekonomi | konsument

Erbjudandet blev en förlustaffär

Barbro Holm Ivarsson behövde nya glasögon och gick till en butik, gjorde synundersökning och valde bågar. Men sen hände något – expediten sa att det skulle bli billigare om hon tecknade ett avtal. Det skulle visa sig bli mer än dubbelt så dyrt.

Ulrika Palmcrantz
Publicerad 2022-10-10

Det är inte så ofta Barbro Holm Ivarsson köper nya glasögon men nu hade det gått drygt fyra år sen sist och dessutom var de repiga. Så hon gav sig iväg till ett köpcentrum i Norrköping dit hon nyligen flyttat och gick in i en glasögonbutik.
– Där fanns glasögon i alla möjliga prisklasser vilket jag tyckte kändes bra. Jag hade bokat tid och gjorde en synundersökning. Sedan valde jag bågar och tyckte väl att det var klart. Men när jag skulle betala började expediten prata om att det fanns två alternativ. Antingen köpte jag glasögonen som vanligt, då skulle det kosta drygt 8 000 kr. Eller så fanns det ett billigare alternativ, sa hon, där jag skulle betala per månad och då dessutom få två par plus andra förmåner. Det skulle kosta 6 480 kr i stället.

Barbro tyckte det var konstigt och undrade hur det kunde komma sig att det skulle bli billigare med två par glasögon?
– Vi vill ha kunder och behålla dem, svarade hon mig då. Så jag gick med på det, tyckte att det lät okej och jag litade på henne. Jag trodde det handlade om avbetalning. Sen la hon fram ett avtal, åtta sidor med finstilt text. Det fanns ingen möjlighet att stå och lusläsa allt det där, jag tittade lite snabbt bara och sedan skrev jag på. De kallade det för ”All inclusive-abonnemang”, där man skulle få två par glasögon och gratis synundersökning varje år.

Läs också: Annika Creutzer: Tänk på det här innan du skriver på

När Barbro kom hem tittade hon lite närmare på det åttasidiga avtal hon fått.
Då upptäckte hon att det inte alls stod att det skulle kosta 6 480 kr, utan 12 960 kr. Det dubbla alltså. Hon hade bundit sig till att betala 540 kronor i månaden i två år.
– Jag åkte tillbaka till butiken direkt och bad att få tala med butikschefen. Sen satt jag med honom och expediten och försökte reda ut det. Jag sa att jag inte ville vara kund hos dem och att jag hade blivit lurad. Expediten hade ljugit mig rakt upp i ansiktet.

Butikschefen förklarade att om Barbro ville säga upp avtalet kostade det 3 240 kr, 25 procent av ordervärdet.
– Och då hade det ändå bara gått några timmar sedan jag tecknade det! säger Barbro upprört.
Barbro vände sig också direkt till expediten och sa att hon inte fick ljuga för kunder och säga att det skulle bli billigare när det i själva verket blev dyrare.
– Hon bad om ursäkt för vilseledande information, men längre än så kom vi inte.

Läs också: Assar stod på sig – och fick rätt

När Barbro lusläste de åtta sidorna framgick det att hon hade tecknat ett slags hyresavtal för glasögonen. Synundersökning varje år och två par glasögon ingick, men ville hon avsluta efter två år skulle hon bli tvungen att köpa ut glasögonen för cirka 2 000 kr.
– Jag hyrde dem bara. Jag hade alltså inte ens köpt dem. Och när det gäller hyresavtal gäller inte den vanliga ångerrätten.
Hon har anmält det hela till Konsumentverket men har inte hört om de kommer att utreda problemet eller inte.

Skriv inte på några avtal, bind inte upp er! Kräv att få köpa ett par
glasögon bara

– Jag vill bara att det här uppmärksammas så att inte fler går i fällan. De kan inte få hålla på så här. Jag sa också till butikschefen att de inte ska sälja på äldre sånt här, men han svarade att det var särskilt äldre de riktade sig mot. Som om äldre skulle behöva göra synundersökning varje år och byta bågar vartannat år, det är ju befängt! Det är att skapa ett behov som inte finns.
Sedan Barbro gjort klart för butikschefen och försäljaren att hon inte tänkte lösa ut sina glasögon och att hon tänkte vända sig till Konsumentverket har hon inte hört något mer ifrån dem.

Hon har inte fått besked från butiken om att glasögonen ska hämtas och inte heller fått någon räkning, så det verkar som att de dragit tillbaka hennes avtal.
– Men oavsett så vill jag att det här ska nå ut till så många som möjligt. Skriv inte på några avtal, bind inte upp er! Kräv att få köpa ett par glasögon bara.

Fler ärenden

Hos Konsumentverket ligger ett snarlikt ärende, där en annan person ingått ett liknande avtal som det Barbro gjort (dock med en annan glasögonbutik). Personen i fråga undrar om ”branschen kan kräva att de ska ha tillbaka glasögonen även om hen betalat fullt pris för dem i två år”.

Dölj faktaruta
Ulrika Palmcrantz
Publicerad 2022-10-10

Kontakta Redaktionen

Tidningen Senioren
Besöksadress: Hantverkargatan 25 B, 6 tr Stockholm
Postadress: Box 22574 104 22 Stockholm

Frågor om webbplatsen: webben@senioren.se

Senioren är

en medlemstidning för SPF Seniorerna.
Chefredaktör och ansvarig utgivare är Kristina Adolfsson.
©2022 Senioren - När insidan räknas