En smart affär för företagen
Missa inte Annika Creutzers krönika nedan. Foto Kate Gabor
Ekonomi | konsument

En smart affär för företagen

Det allra viktigaste är att konsumentköplagen inte gäller när du prenumererar på en vara. Det skriver Seniorens ekonomiexpert Annika Creutzer och kommer med råd om vad du ska tänka på innan du skriver på ett avtal.

Annika Creutzer
Publicerad 2022-10-10

För företagen är prenumerationer en smart affär. Det är därför det blir allt vanligare med prenumerationserbjudanden på allt från dammsugarpåsar och vitaminer till glasögon och bilar. Ibland kallas det leasing eller hyra.
Det allra viktigaste är att konsumentköplagen inte gäller. Det innebär att reglerna för fel, sen leverans och avbeställning är satta ur spel. I stället är det avtalsvillkoren som reglerar vad som gäller. Och avtalsvillkoren är det företaget som skrivit ihop. Du som konsument måste därför vara extra noga med vad det är du skriver under på.
En annan viktig skillnad är att köpta varor som glasögon äger vi. Prenumererar vi är det optikerföretaget som äger glasögonen. Enligt Barbro Holm Ivarssons avtal var hon tvungen att betala ytterligare 2 000 kronor om hon ville behålla sina glasögon.

Detsamma gäller till exempel vid billeasing. Det kan vara skönt att ha en fast månadsavgift för en leasad bil.
Men när leasingtiden är slut är det bilföretaget som gör värderingen och bestämmer vad du kan få köpa bilen för om du vill behålla den. Du är också skyldig att reparera eventuella skador, repor och liknande innan du lämnar tillbaka bilen. Det kan bli en dyr utgift, särskilt om det bara är mindre skador som du inte hade brytt dig om i det fall du ägt bilen. Därför är det viktigt att noga ta reda på vad som gäller när den avtalade hyrtiden tar slut.

Vi människor är till vår natur lata och därför är det lönsamt för företagen att erbjuda prenumerationer. För handen på hjärtat – hur ofta går du in och kollar vilka småavgifter som dras varje månad från kontot för streamingtjänster, tidningsprenumerationer, gymkort och liknande?
Ibland kan det också vara svårt att avsluta prenumerationer, särskilt om det är oklart om var i världen företaget egentligen finns.

En annan anledning till att vi får alltmer av en prenumerationsekonomi är att det gör det svårare för oss att jämföra priser. Kolla också reklamen för olika prenumerationer, de spelar oftare på känslor och att göra livet lätt för oss. Då gäller det att hålla huvudet kallt, inte låta sig förföras och ha fokus på kostnaderna.

Annika Creutzer är Seniorens ekonomiexpert och privatekonomisk journalist.

Annikas råd innan du skriver på

1 Kräv en offert på vad den minsta totala summan för hyresavtalet blir. Det är mobilföretagen skyldiga att ange men det borde gälla fler branscher. Det är alltid svårt att bevisa vad som sagts så kräv att din summa är nedskriven. Det räcker inte med att få en broschyr eller ett avtal på flera sidor i handen. Kontrollräkna innan du skriver under något.
2 Kontrollera företaget, särskilt om du handlar på nätet. Är det seriöst? Hur kan du säga upp prenumerationen? På Hallå konsument, hallakonsument.se, och Konsument Europa, eccsverige.se, finns bra råd kring villkor och betalningar. Det finns många exempel på när det startas prenumerationer utan att det framgår tydligt på sajten. Det kan räcka med att du fyller i en intresseanmälan.
3 Ta för vana att gå igenom kontoutdrag då och då och se om du har några onödiga prenumerationer som du bör säga upp.

Dölj faktaruta
Annika Creutzer
Publicerad 2022-10-10

Kontakta Redaktionen

Tidningen Senioren
Besöksadress: Hantverkargatan 25 B, 6 tr Stockholm
Postadress: Box 22574 104 22 Stockholm

Frågor om webbplatsen: webben@senioren.se

Senioren är

en medlemstidning för SPF Seniorerna.
Chefredaktör och ansvarig utgivare är Kristina Adolfsson.
©2024 Senioren - När insidan räknas