Dags att ta itu med ”gäddhänget”
Hälsa & medicin
Foto Kristian Pohl

Dags att ta itu med ”gäddhänget”

Seniorens Må bra expert Madelein Månsson tipsar om hur du tar itu med "gäddhänget."

Madelein Månsson
Publicerad 2020-02-03

I förra numret tränade vi framsidan av armarna med armhävningar. Nu är det dags för baksidan.

Det gör vi enklast med en enkel övning som heter ”dips”. Man kan göra den vid diskbänken, soffkanten eller från en stol. Om du är otränad är det lättast att börja vid diskbänken som är lite högre. Jag gör den vid soffan eftersom jag är van. Ha som mål att göra övningen 10 gånger. Ju längre ut och bort från kroppen du placerar fötterna desto tyngre och svårare.

Bild 1. Ställ dig cirka en halv meter från soffan. Ha ryggen vänd mot soffan och sätt händerna mot soffkanten, fingrarna framåt. Axelbrett mellan händerna och höftbrett mellan fötterna, lätt böj i knäna. Det är armarna som ska jobba, inte benen.

Bild 2. Böj på armarna, sänk rumpan tills armarna är i 90 graders vinkel. Spänn magen. Tryck dig upp med hjälp av armarna till startposition igen. När du är i översta läget kan armarna fortfarande vara lite böjda. Gå nu upp och ned genom att böja och sträcka på armarna.

 

Var noga att äta ofta

Upplever du samma sak som jag? Att du äter lite mindre än förr?
Vi kan trösta oss med att det är helt normalt att aptiten minskar med stigande ålder. Därför ska vi nu äta lite annorlunda än tidigare för att behålla vår styrka och hälsa.
I Livsmedelsverkets utmärkta broschyr Råd om bra mat för äldre finns många bra tips.

Vätskebrist kan få dig att må allmänt dåligt och kan också ge yrsel.

Vi ska äta många, små, näringsrika måltider över hela dygnet, gärna något energirikt mellanmål strax före sänggåendet och direkt efter att vi gått upp.
Vi som är 65+ behöver mer protein än yngre. Därför ska varje måltid, även mellanmål, innehålla protein som behövs för att orka vara aktiv och bevara starka muskler.
För lite mat och dryck kan leda till svagare muskler och sämre balans. Vätskebrist kan få dig att må allmänt dåligt och kan också ge yrsel.
Så ät och drick ofta och väg dig regelbundet!

Musiktipset

En timmes mjuk skön jazzmusik. Kanske när gästerna kommer eller bara för dig.
Ella Fitzgerald: Black coffee
Chet Baker: Deep in a dream
Diana Krall: Garden in the rain
Dexter Gordon: I’m a fool to want you
Isabella Lundgren: It only happens when I dance
Miles Davis: Stella by starlight
Etta James: The man I love
Norah Jones: The nearness of you
Coleman Hawkins: Sophisticated lady
Melody Gardot: Worrisome heart
Diana Krall: I miss you so
Ella Fitzgerald: A new shade of blues
Bryan Ferry: Time on my hands.

Dölj faktaruta

Börja med att stå nära handfatet för säkerhets skull.

… OCH DU GLÖMMER VÄL INTE BALANSEN?!
Tränar du balansen när du borstar tänderna? Om du nu tycker att det är för enkelt kan du testa följande: Lyft höger knä, blunda med höger öga och borsta underkäken i en minut.
Därefter lyfter du vänster knä, blundar med vänster öga och borstar överkäken. Börja med att stå nära handfatet för säkerhets skull. Lycka till!

 

 

 

Madelein Månsson
Publicerad 2020-02-03
Våra experter
Vår panel består av experter på seniorfrågor som seniorhälsa, pensioner & skatter, träning samt sex & relationer.

Kontakta Redaktionen

Tidningen Senioren
Besöksadress: Hantverkargatan 25 B, 6 tr Stockholm
Postadress: Box 22574 104 22 Stockholm

Frågor om webbplatsen: webben@senioren.se

Senioren är

en medlemstidning för SPF Seniorerna.
Chefredaktör och ansvarig utgivare är Kristina Adolfsson.
©2015 Senioren - När insidan räknas