Konditionsträna och stärk hjärtat!
Hälsa | Må bra | må bra med madelein
Foto Kristian Pohl

Konditionsträna och stärk hjärtat!

Seniorens Må Bra-expert Madelein Månsson utbildade sig till personlig tränare när hon var 62 och är nu vid 78 års ålder i sin bästa fysiska form. Här visar hon hur du tränar kondition och stärker hjärtat.

Madelein Månsson
Publicerad 2022-06-16

Hur är din kondition? Blir du andfådd när du går uppför en trappa eller backe? Väntar du på att bli motiverad att sätta igång och träna? Tyvärr kommer ingen motivation av att vi sitter och väntar. Den kommer när du har satt igång. Testa att räkna ner från 5-4-3-2-1, res dig därefter upp och du är igång. Lycka till!

1 Stå med rak rygg och benen ihop. Sätt händerna i midjans sidor. Andas lugnt och naturligt. Slappna av i axlarna.
2 Böj lite på knäna. Lyft upp höger knä och ta ett stort steg åt sidan och landa på höger fot. Lyft samtidigt båda armarna rakt ut åt sidorna. Tryck därefter ner höger fot och skjut tillbaka höger ben till startpositionen. Sänk samtidigt båda armarna. Gör sedan samma sak åt vänster med din vänstra fot. Flaxa med armarna så högt upp och ned som du kan för att få igång blodcirkulationen ordentligt. Gör övningen 10 gånger med varje fot. Vila. Gör därefter 10 gånger till. Du bestämmer själv tempot. Ju snabbare desto bättre effekt. Lyssna gärna samtidigt på en favoritlåt så går det lättare och blir roligare.
3 ”Jumping Jacks” eller ”Sprattelgubben”! Ja, det är överkurs, men jag vet att det finns många vältränade 65+are som klarar den här övningen. Om du vill testa så ta det försiktigt i början. Hoppa upp, lyft samtidigt båda armarna och sära på benen. Landa på lätt böjda ben med ett mellanrum mellan fötterna. Hoppa upp igen tillbaka till startpositionen, för samtidigt ihop benen och sänk armarna. Landa på båda fötterna med lätt böjda ben. Flaxa rejält och högt upp och ned med armarna. Gör övningen 10 gånger och vila därefter. Om du orkar så gör du 10 gånger till.

Sommar och sol – tänk på det här!

Bertil Marklund, läkare och professor vid Göteborgs universitet, har skrivit succéboken Tio tips. Här kommer ett smakprov:
Det krävs inte mycket UV-strålning för att kroppen ska få tillräckligt med D-vitamin. Du bör sola 15-20 minuter utan solskydd för att säkerställa att du får den viktiga dagsdosen av D-vitamin.
I Sverige under sommaren räcker det med sol i ansiktet och på armarna en stund mitt på dagen för att täcka dagsbehovet av D-vitamin.
Mer sol ger inte mer D-vitamin eftersom huden stänger av produktionen när behovet är fyllt. Undvik att duscha efter att du solat annars tvättar du bort det fettlösliga D-vitaminet. Det tar några timmar innan det har tagits upp från huden in i kroppen.
Smörj in dig med solskyddsmedel om du vill sola längre tid.

Dölj faktaruta

Nu tackar jag för mig

Med denna krönika vill jag tacka för mig. Det har blivit hela fem fantastiska år. Tack för förtroendet och glädjen jag fått både av er läsare och redaktionen. Nu ska jag koncentrera mig på mina discon och barnbarnen!
Och glöm inte – det är aldrig försent!

Dölj faktaruta
Madelein Månsson
Publicerad 2022-06-16

Kontakta Redaktionen

Tidningen Senioren
Besöksadress: Hantverkargatan 25 B, 6 tr Stockholm
Postadress: Box 22574 104 22 Stockholm

Frågor om webbplatsen: webben@senioren.se

Senioren är

en medlemstidning för SPF Seniorerna.
Chefredaktör och ansvarig utgivare är Kristina Adolfsson.
©2022 Senioren - När insidan räknas