Knäböj: Stärk dina viktigaste muskler
Hälsa | Må bra | Må bra med Madelein
Foto Kristian Pohl

Knäböj: Stärk dina viktigaste muskler

Musklerna på baksidan av låret är bland de viktigaste vi har och är de muskler som slutar fungera först hos de flesta av oss. Här visar Seniorens Må Bra-expert Madelein Månsson hur du enkelt stärker dem. Det är också en av hennes favoritövningar som hon gör varje morgon och kväll. Längre ned på sidan hittar du även tv-klippet där hon visar övningen.

Madelein Månsson
Publicerad 2022-04-08

”Nu är jag så gammal att jag inte orkar träna längre. Det är ingen idé.” Det hör jag ibland och det är ett stort missförstånd. Kroppen mår sämre om vi slutar röra på oss. Bara lite gör skillnad!
Prova denna variation av knäböj på ett ben. Det viktigaste momentet är när du reser dig upp, då tränar du baksidan av låret. Det är dessa muskler som först slutar fungera hos de flesta och gör att det blir jobbigt att resa sig eller gå i trappor. När du böjer på benet och går ner tränar du framsidan av låret. Eftersom vi står på ett ben och helst inte ska hålla i oss tränar du samtidigt balansen som i vår ålder är viktigt att träna dagligen.
Det här är en av mina favoritövningar. Varför? För att den blir av! Jag gör den varje morgon och kväll.

1 Ställ dig intill en stol med ryggstöd framför din tv, eller vid ditt handfat i badrummet. Lägg höger hand på stolsryggen eller på handfatet. Rak i ryggen. Böj vänster knä och lyft upp benet så högt upp som det känns ok. Andas lugnt och naturligt. Böj nu långsamt höger ben så långt ner du kan utan att böja kroppen framåt. Res dig därefter upp så snabbt du kan för att åter böja samma ben du står på. Långsamt ner och snabbt upp. Enkelt, eller hur?  Det brukar bli ca 20 benböj då jag borstar underkäken – som tar en minut – innan jag byter ben och borstar överkäken i ytterligare en minut och ytterligare 20 knäböj fast nu med andra benet.
2 Släpp nu försiktigt taget om stolsryggen eller handfatet och försök att göra samma sak utan att hålla i dig. Helst ska båda armarna eller ena armen hänga avslappnat rakt ner men om det är för svårt – håll ut armarna eller en arm åt sidan för att lättare kunna hålla balansen.

Här hittar du övningen på Youtube

Här hittar du övningen på Facebook

Här har vi samlat tv-klipp med 20 av Madelein Månssons övningar – bland annat denna ovan.

Madelein Månsson är Seniorens egen personliga tränare. Hon utbildade ig till det när hon var 62 och är nu vid 78 års ålder i sin bästa fysiska form.

Klimat Må Bra-tips

Att mobilbatterier slits är ingen nyhet. Många byter sin mobil efter bara något eller några år av bland annat den orsaken. Gamla sanningar vilseleder och för att undvika resursslöseri är det viktigt att veta hur man bäst laddar sin mobil. Det finns en myt om att telefonen ska laddas ur helt innan den laddas upp på nytt. Men med de nya så kallade litiumjonbatterierna är det precis tvärtom. Av det skälet ska du inte låta mobilen ligga och ladda över natten. Du bör försöka hålla laddningen på mellan 20 och 80 procent. Då mår batteriet bäst. Det är bättre att göra flera korta laddningar under dagen, säger Carlos Lopes (Energimyndighetens seniorrådgivare för energieffektivisering). Klimat-Må bra!

Dölj faktaruta

Musiktipset

Ella Fitzgerald: April in Paris. Kanske lyssnade du också på Ella i din ungdom. Dagdrömde om Paris och att sitta i vårsolen på ett utecafé och titta på alla roliga människor. Ge dig själv en nostalgitripp! Blunda och rör dig lugnt och mjukt i takt med musiken och njut.

Dölj faktaruta
Madelein Månsson
Publicerad 2022-04-08

Kontakta Redaktionen

Tidningen Senioren
Besöksadress: Hantverkargatan 25 B, 6 tr Stockholm
Postadress: Box 22574 104 22 Stockholm

Frågor om webbplatsen: webben@senioren.se

Senioren är

en medlemstidning för SPF Seniorerna.
Chefredaktör och ansvarig utgivare är Kristina Adolfsson.
©2022 Senioren - När insidan räknas