Stärk dina höftmuskler!
Hälsa | Träna | Må bra med Madelein
Foto Kristian Pohl

Stärk dina höftmuskler!

Tänker du på att träna dina höftmuskler så att de inte börjar göra ont? I den här övningen visar Seniorens Må Bra-expert Madelein Månsson hur du stärker dina höftmuskler.

Madelein Månsson
Publicerad 2022-03-02

Tänker du på att träna dina höftmuskler så att de inte börjar göra ont? Höftproblem kan ha ett antal orsaker, till exempel artros eller svaga höftmuskler.
Ofta kan vi uppleva höftproblem som skrämmande, kanske rör vi oss då försiktigare i stället för att göra vad vi verkligen borde göra, det vill säga träna och röra på oss.
Vill du vara stark och aktiv även som 80 eller 90-plussare? Då ska du styrketräna, några gånger i veckan. Det finns ingen åldersgrupp som har så stor nytta av att styrketräna som åldersgruppen 70 år och äldre.  b

1 Lägg dig på sidan. Böj benet som är närmast golvet. Res upp överkroppen och stöd dig på underarmen. Den andra armen böjer du och sätter handen i midjan, eller på golvet framför bröstet.
2 Om du kan och orkar så lyft upp höften, men om det känns för tungt eller alltför svårt kan du ha kvar höften i golvet.
3 Lyft nu snabbt upp ditt översta raka ben så högt upp du kan. Stanna till i högsta läget, sänk därefter långsamt ner benet och räkna 5-4-3-2-1. Håll emot på nervägen. Lyft upp benet 10 gånger. Snurra därefter runt och gör samma rörelse med det andra benet. Lycka till!

Madelein Månsson är Seniorens egen personliga tränare. Hon utbildade sig till det när hon var 62 och är nu vid 77 års ålder i sin bästa fysiska form.

Här hittar du flera tv-klipp med Madelein Månssons övningar

Ätfönster?

I dag är det lika viktigt NÄR du äter som VAD du äter. Om du äter frukost klockan 8 och middag klockan 18 är ditt ätfönster 10 timmar. Passar de flesta.
I dag talar många forskare om vikten av att ha ett begränsat ätfönster. Låt det gå tre, fyra timmar mellan middag och sänggåendet. Kroppen börjar reparera och förnya celler under fastan, vilket leder till stora hälsoeffekter. Läs gärna den utmärkta boken Lev länge & väl av professor Kerstin Brismar.

Dölj faktaruta

Stoppa sockorna!

För ett år sedan upptäckte jag att alla mina sockor var trasiga på hälen. Kanske skulle jag kunna laga dem själv? Det skulle mamma ha gjort. I en trevlig sybehörsaffär köpte jag stoppnål, ljusgrått garn och en stoppsvamp. I går hörde jag Trendstefan (Stefan Nilsson) berätta att framtidstrenden är att själv laga sina sockor eller lämna in skorna till skomakaren. Att köpa nytt är omodernt! I Sverige köper vi (var och en) 50 plagg om året! Jag vet inte om sockor räknas, men jag behöver inte köpa nya sockor de närmaste åren. Klimat-Må bra!

Dölj faktaruta

Musiktipset

KC & Sunshine Band: That’s the way I like it! Härlig danslåt som jag ofta spelar på mina 50+ discon. Ladda ner låten, höj volymen och dansa! Glöm inte att svänga ordentligt med armar och höfter. Garanterat humörshöjande!

Dölj faktaruta
Madelein Månsson
Publicerad 2022-03-02

Kontakta Redaktionen

Tidningen Senioren
Besöksadress: Hantverkargatan 25 B, 6 tr Stockholm
Postadress: Box 22574 104 22 Stockholm

Frågor om webbplatsen: webben@senioren.se

Senioren är

en medlemstidning för SPF Seniorerna.
Chefredaktör och ansvarig utgivare är Kristina Adolfsson.
©2022 Senioren - När insidan räknas