Träna magen på promenaden
Hälsa | Träna | träna med sofia
Foto: Samuel Pettersson

Träna magen på promenaden

Seniorens träningsexpert Sofia Åhman visar tre övningar där du tränar magen. Effektiva och snabba att göra när du till exempel är ute och promenerar. Men går givetvis lika bra att göra inomhus också på en stol eller soffa. OBS - i texten även tv-klipp där du kan se Sofia göra övningarna.

Sofia Åhman
Publicerad 2022-11-07

Nu när kylan och mörkret börjar smyga sig på kan det kännas lite extra gruvsamt att ta sig ut och motionera.
En promenad kanske man kan få till, men styrketräningen sparar man gärna tills man kommer in.
Men när man väl kommer in är det så fasligt lätt att glömma att man tänkt träna. Först måste man ju kolla posten och sedan dricka en kopp kaffe och sedan har man helt glömt sina storartade planer.

Då kan det vara smart att i stället passa på att göra lite träning när man väl är ute och promenerar.
Att stanna till på en parkbänk och köra några övningar tar inte lång tid och så får du det gjort.
Många vill träna mage och rygg lite extra, men man är inte så sugen på att ligga på marken nu när det är kallt och blött. Då passar dessa tre övningar perfekt att köra.

Sofia Åhman är Seniorens träningsexpert, utbildad idrottslärare vid GIH och vidareutbildad som personlig tränare för seniora kroppar. Samt känd från TV.

Så här gör du övningarna

1 Sittande framåtfällning: Tränar den raka ryggmuskeln. Sätt dig på bänken och sträck på dig så att du inte nuddar ryggstödet. Sätt händerna bakom huvudet och fäll överkroppen framåt med rak rygg. Räta på dig igen.

2 Plankrodd: Tränar mage, bröst, axlar och rygg. Ställ dig med händerna axelbrett på bänken och flytta bak fötterna tills du står rak som en planka. Dra upp ena handen mot armhålan så att armbågen kommer så högt som möjligt. Sätt ner handen och upprepa med andra handen. Försök att hålla kroppen stilla under tiden. Är det för vingligt kan du dela på fötterna lite mer.

3 Sittande knälyft: Tränar mage och höftböjare. Sätt dig på bänken och sträck på dig så att du inte nuddar ryggstödet. Lyft ett knä utan att runda ryggen. Sätt ner foten och byt sedan knä.

Kör 8-10 gånger på varje övning och upprepa en eller kanske till och med två gånger till. Naturligtvis går det finfint att utföra övningarna inomhus på en stol eller soffa också. Det kan vara skönt om man har lite svårt att ta sig upp eller ner från golvet.

Här kan du se tv-klipp när Sofia gör övningarna

TIPS! Fota av övningsbilderna med telefonen så kan du titta på dem utan att behöva ta med tidningen på promenaden.

Sofia Åhman
Publicerad 2022-11-07

Kontakta Redaktionen

Tidningen Senioren
Besöksadress: Hantverkargatan 25 B, 6 tr Stockholm
Postadress: Box 22574 104 22 Stockholm

Frågor om webbplatsen: webben@senioren.se

Senioren är

en medlemstidning för SPF Seniorerna.
Chefredaktör och ansvarig utgivare är Kristina Adolfsson.
©2022 Senioren - När insidan räknas