Fler äldre använder Netflix och Spotify
Foto: Getty Images
Nyheter | digitalisering

Fler äldre använder Netflix och Spotify

Pandemin gjorde att fler äldre började använda digitala tjänster. En utveckling som bara fortsätter. Under 2022 ökade det digitala användandet kraftigt bland 65-plussare.

Jan Hagberg
Publicerad 2023-05-17

Det visar 2022 års Mediebarometer från Nordicom vid Göteborgs universitet.

− Även om det fortfarande finns stora skillnader mellan olika åldersgrupper, så minskade de digitala klyftorna i befolkningen under 2022. Andelen som saknar tillgång till det stora utbud som nätet erbjuder minskar i Sverige, vilket är mycket positivt, säger Karin Hellingwerf, medieanalytiker vid Nordicom i ett pressmeddelande.

Mediebarometern visar bland annat att tillgången på digitala verktyg som smartphones och mediaspelare samt digitala strömningstjänster som Netflix och Spotify ökade stort bland personer över 65 år.

Överhuvudtaget låg användningen av medier kvar på rekordhöga nivåer förra året efter två år av pandemi.

Förklaringar till det är bland annat kriget i Ukraina och den ekonomiska krisen samt valrörelsen och stora idrottsmästerskap som OS och fotbolls-VM.

Sju timmar dagligen

2019, året innan pandemin bröt ut, var den samlade dagliga användningstiden för medier sammanlagt i snitt sex timmar per person.

Under 2020 och 2021 hade den höjts till sju timmar per person. Det blev även resultatet för 2022.

Personer mellan 15 och 24 år stod för den största medieanvändningen och då gick det mesta av den tiden åt till sociala medier och strömningstjänster för tv och musik.

Digitala prenumerationer ökar

Även tiden personer lägger ner på nyheter ökade förra året. 73 procent av befolkningen mellan 9 och 85 år läste en dagstidning en vanlig dag. Motsvarande siffra för 2021 var 68 procent, visar Mediebarometern.

Andelen hushåll med en dagstidningsprenumeration steg också under 2022 då den siffran var 52 procent.

− Vi såg en ökad vilja att betala för nyheter under de två pandemiåren och den trenden höll i sig även under 2022, säger Tobias Lindberg, medieforskare vid Nordicom.

Ökningen beror uteslutande på att fler tecknar digitala prenumerationer.

− Förra året hade 42 procent av befolkningen tillgång till en digital morgontidning i hushållet. Det är den högsta siffran för digitala prenumerationer som någonsin uppmätts i Mediebarometern, säger Tobias Lindberg.

Om Mediebarometern 2022

Mediebarometern är en årlig frågeundersökning av den svenska befolkningens tillgång till, och användning av, olika typer av medier. Undersökningen har genomförts sedan 1979 och det gör Mediebarometern till den äldsta studien i sitt slag i världen. Resultaten i 2022 års undersökning bygger på svar från omkring 6 600 slumpmässigt utvalda personer i åldern 9 till 85 år.

Mediebarometern genomförs av Nordicom vid Göteborgs universitet på uppdrag av Kulturdepartementet. Undersökningen genomförs i samverkan med Dagens Nyheter, Göteborgs-Posten, Myndigheten för press, radio och tv, Sveriges Radio, Sveriges Television och Sveriges Utbildningsradio. Datainsamlingen har genomförts av undersökningsföretaget Origo Group.

Källa: Nordicom

Dölj faktaruta
Jan Hagberg
Publicerad 2023-05-17

Kontakta Redaktionen

Tidningen Senioren
Besöksadress: Hantverkargatan 25 B, 6 tr Stockholm
Postadress: Box 22574 104 22 Stockholm

Frågor om webbplatsen: webben@senioren.se

Senioren är

en medlemstidning för SPF Seniorerna.
Chefredaktör och ansvarig utgivare är Kristina Adolfsson.
©2024 Senioren - När insidan räknas