IT-support för seniorer på väg
Nyheter | Hjälp
Hjälpmedelsinstitutets IT-support direkt blir en nationell tjänst. Foto Colourbox

IT-support för seniorer på väg

2014 startar IT-support för 65+ i hela landet. Men redan idag hjälper Seniornet sina medlemmar med deras datorproblem.

Publicerad 2013-03-12

Att köpa en dator eller en mobiltelefon är inte så svårt. Problemet är när den krånglar. Alla är inte begåvade med en datakunnig bekantskapskrets.
Hjälpmedelsinstitutet, HI, har startat IT-support direkt på försök i åtta kommuner, men 2014 ska den permanentas och bli rikstäckande.
– Tjänsten riktar sig till såväl pensionärer som funktionshindrade. Bland de äldre som ringer är medelåldern 73 år, många är över 80, säger Lars Johansson, som är projektledare för IT-support direkt.
Många samtal rör program som kan förstora eller läsa upp text. Men datorinställningar, installationer, mobiltelefoner och surfplattor ger också upphov till många frågor.
– Det finns ju support hos respektive leverantör. Men vi har en bred support, även för tv. Och många som ringer är nybörjare, då tar samtalen längre tid. Det kan bli väldigt dyrt, om en normal supportavgift är 20 kronor i minuten.
IT-support direkt finansieras av Post- och telestyrelsen, PTS, och är kostnadsfri under försökstiden, men när tjänsten blir rikstäckande får användarna betala en mindre avgift. Resten ska betalas av stat, kommun och sponsorer.
– Vi löser över 90 procent av alla frågor vi får idag, säger Lars Johansson.
Fortfarande skulle dock många behöva hembesök för att få hjälp. Här kan pensionärsorganisationerna göra en insats, menar han. Till exempel kan man skriva avtal med eller rekommendera bra supportfirmor, som äldre kan känna sig trygga med.

Du kan också få hjälp genom att gå med i Seniornet, där äldre hjälper äldre.
– Vi har en egen hemsida där medlemmarna får hjälp av varandra, säger Seniornets ordförande LilliAnn Källermark. Dessutom träffas man och lär av varandra.
– Äldre lär äldre på ett språk som inte skrämmer bort.

Frida Andersson Johansson
frida.johansson@veteranen.se

Här finns hjälp

IT-support direkt har än så länge försöksverksamhet i Bromma, Härryda, Hässelby-Vällingby, Norrtälje, Malmö, Mölndal, Rättvik och Söderköping. Läs mer på www.hi.se/itsupport.
På många bibliotek kan du få hjälp med enklare internetproblem. Resurserna är dock begränsade.

Flera SPF-föreningar och studieförbund har kurser för seniorer som vill lära sig om datorer, mobiltelefoner och internet.

Seniornet har 8 500 medlemmar uppdelade i mindre lokalföreningar över hela landet. Många av dem samarbetar med SPF-föreningar och andra pensionärsförbund. På hösten arrangerar Seniornet seniorsurf runt om i landet. Då får seniorer möjlighet att testa att surfa på internet, lära sig om bank på nätet och andra saker. Du hittar Seniornet på www.seniornet.se eller på telefon: 08 658 14 60.
Kampanjen Digidel2013 är ett samarbete mellan bibliotek, studieförbund, ideella organisationer, näringsliv, stat, kommuner och landsting. Målet är att den digitala delaktigheten ska öka. Ett av Digidels arrangemang är »Get Online Week 2013«. 18–22 mars pågår en digital delaktighetskampanj i hela Europa. Syftet är att få hundratusentals människor ut på nätet genom olika aktiviteter på bibliotek och andra platser, där man kan testa datorer och få lära sig mer. Läs mer på www.digidel.se

Dölj faktaruta

Våra experter
Vår panel består av experter på seniorfrågor som seniorhälsa, pensioner & skatter, träning samt sex & relationer.

Kontakta Redaktionen

Tidningen Senioren
Besöksadress: Hantverkargatan 25 B, 6 tr Stockholm
Postadress: Box 22574 104 22 Stockholm

Frågor om webbplatsen: webben@senioren.se

Senioren är

en medlemstidning för SPF Seniorerna.
Chefredaktör och ansvarig utgivare är Kristina Adolfsson.
©2015 Senioren - När insidan räknas